Kalendarz wydarzeń

Maj
10
pt
Śmieję się, aż zasnę. Wystawa kolektywu ILU NAS JEST @ Galeria Zacnie
Maj 10 – Cze 7 całodniowy
Śmieję się, aż zasnę. Wystawa kolektywu ILU NAS JEST @ Galeria Zacnie

Wernisaż: 10.05, godz. 19:00
Galeria Zacnie ul. Garbary 50, Poznań

💥 Po wernisażu zaczynamy galeryjną domówkę – za sterami Mikołaj Tkacz ! = będzie grane i tańczone 💥

—–
Druga, może trzecia nad ranem. Nie śpię – rysuję. Dedlajn wisi nad głową. Piję kawę, taką z tych mocniejszych. Która to już? Kartka, ołówek, komputer. Szukam, szukam pomysłów. Głuchą ciszę bezczelnie łamie przejeżdżający tramwaj. Pierwszy dzienny, czyli jest już piąta. Tworzę. Nocna zmiana przeterminowana. Znowu. A można było prościej – ludzie właśnie pędzą do pracy. Bywa, że im tego zazdroszczę. Normalne życie? Śmieję się głośno, do siebie się śmieję, z siebie w sumie też. Śmieję się, aż zasnę.
—–

Ilustracja. Za bardzo artystyczna na rzemiosło, za mocno komercyjna na sztukę. Stoi gdzieś pomiędzy. Jak wyglądają codziennie życie i praca ilustratorów? Dlaczego wybrali taką drogę? Jakie są ich plany, co z marzeniami? Czy są szczęśliwi?

Na te pytania spróbuje odpowiedzieć siedmioro ilustratorek i ilustratorów:

Pola Augustynowicz
Joa Bart
ilustraDORA
Lukasz Drzycimski
Grzegoż Myćka
Olek Pujszo
Ola Szmida

źródło: https://www.facebook.com/events/471810643562734/

Maj
11
sob
Poznańskie Dni Rodziny 2019
Maj 11 – Cze 1 całodniowy
Poznańskie Dni Rodziny 2019

Poznańskie Dni Rodziny to setki wydarzeń – koncertów, pikników, warsztatów, konferencji, które łączą pokolenia.

W programie tegorocznej edycji znalazły się propozycje dla każdego niezależnie od wieku. Szczegółowy program dostępny jest na stronie internetowej www.poznan.pl/poznanskiednirodziny

W ramach inauguracji Poznańskich Dni Rodzinny, 11 maja odbędzie się piknik rodzinny na Łęgach Dębińskich. Impreza rozpocznie się o godzinie 14.00. W programie przewidziano m.in. pokazy teatralne, muzyczne i akrobatyczne na scenie głównej, strefy aktywności dla całych rodzin – zajęcia sportowe, plastyczne, edukacyjne, pokazy ratownictwa medycznego i straży pożarnej oraz strefę gastronomii.
Gwiazdą wydarzenia będzie MICHAŁ SZPAK, który wraz z zespołem zagra koncert. Początek zaplanowano na godzinę 19.00. Wstęp wolny.

15 maja odbędzie się konferencja pn. „O dzieciach i nastolatkach w kontekście ich rozwoju i relacji z rodzicami”, którą Miasto współorganizuje z Uniwersytetem SWPS.

Poznańskie Dni Rodziny zakończą się posiedzeniem Dziecięcej Rady Miasta Poznania – 31 maja oraz wielką Poznańską Paradą Pokoleń – 1 czerwca.

Miasto Poznań zaprasza.

#PoznańskieDniRodziny2019 #pdr2019

źródło: https://www.facebook.com/events/364407917527570/

Maj
14
wt
Upadek :: Auschwitz ultima ratio ery modernizmu – wystawa @ CENTRALA
Maj 14 – Maj 31 całodniowy
Upadek :: Auschwitz ultima ratio ery modernizmu - wystawa @ CENTRALA

FOTSPOT i Centrala zapraszają na wystawę
‚UPADEK’ oraz polską premierę książki fotograficznej „Auschwitz – fall of the modern age” Tomasza Lewandowskiego
wernisaż wystawy: 14 maja (wtorek) godz. 19.00
spotkanie autorskie: 16 maja (czwartek) godz. 19.00

Wystawa otwarta od 15 do 31 maja od wtorku do piątku w godz.15-19 oraz w soboty od 13 do 18.

Wystawa "UPADEK – Ultima Ratio ery modernizmu" wraz z polską premierą książki ‚Auschwitz – fall of the
modern age’ Tomasza Lewandowskiego, zostaną zaprezentowane w poznańskiej przestrzeni twórczej CENTRALA 14-31.05.2019 r.
Projekt w różnych odsłonach prezentowany był na wystawach pokonkursowych w Polsce i zagranicą.

Autor skupia się na przedstawieniu fotograficznego studium architektury obozu koncentracyjnego Auschwitz-Birkenau, pozwalając dostrzec okrutną w intencjach racjonalizację
architektury przeznaczonej do zabijania. Szeroko zakrojony plan​ jak i​ metody będące jednym z osiągnięć modernizmu zakładającego​ pozytywny impuls dla rozwoju ludzkości, stały się w Oświęcimiu narzędziem przyczyniającym się do tytułowego upadku wszelkich współczesnych wartości. Ten antagonizm stanowił podstawę badań Lewandowskiego. Aby ograniczyć narracyjny wydźwięk nazwy ‚Auschwitz’, fotograf podjął się dokumentowania budynków i obiektów na terenie współczesnego muzeum w Oświęcimiu pracując w ujednoliconych warunkach oświetleniowych, zachowując rygorystyczną kompozycję kadrów.

Rezultatem są graficzne ​obrazy przedstawiające były obóz ​koncentracyjny, a typologicznie zestawienia pozwalają na
obiektywną analizę architektury, służącej w przeszłości do eksterminacji ludzi. Książkę uzupełniają dwa opracowania naukowe cenionych historyków Riccardo Bavaja i Matthiasa Noella.

Spotkanie autorskie wokół książki odbędzie się 16.05. w Poznaniu w przestrzeni CENTRALA gościem specjalnym spotkania będzie socjolog dr hab Jakub Isański

Autor fotografii: Tomasz Lewandowski
Kuratorka wystawy: Anka Gregorczyk
Organizator wystawy: Fotspot oraz CENTRALA
Patronat: ZPAF Okręg Wielkopolski oraz Miasto Poznań #poznanwspiera

Tomasz Lewandowski: urodzony w 1978 roku w Nysie, mieszka i pracuje w Niemczech. W 2012 roku ukończył studia magisterskie w dziedzinie fotografii na Uniwersytecie Artystycznym Burg Giebichenstein w Halle w pracowni prof. Rudolfa Schäfer’a. Od 2014 pracuje również jako gościnny wykładowca fotografii w Instytucie Edukacji Artystycznej w Warszawie, a od 2018 r. jest gościnnym wykładowcą na Uniwersytecie Marcina Lutra w Halle (Saale). Na swoim koncie ma liczne publikacje w czasopismach architektonicznych oraz nagrody w takich konkursach jak m.in. MIFA 2018, LensCulture 2017, ND Awards 2017, 2 Grand Prix w Vintage Photo Festival i innych. Jako fotograf dokumentalny zajmuje się przede wszystkim socjologicznym wymiarem architektury.

www.tomaszlewandowski.de

Wstęp wolny

źródło: https://www.facebook.com/events/385378038717815/

Maj
27
pon
10. LGBT Film Festival – Poznań @ Kino Pałacowe
Maj 27@6:30 pm – 10:00 pm
10. LGBT Film Festival - Poznań @ Kino Pałacowe

Już w maju zapraszamy Was na jubileuszową edycję LGBT Film Festival!

LGBT Film Festival to jedno z ważniejszych wydarzeń na kulturalnej mapie Polski. Odbywa się co roku i jest największym świętem kina LGBT (lesbian, gay, bisexual, transgender) w kraju.

Program:

PIĄTEK 24.05.
g. 18.30 | SAUVAGE, reż, Camille Vidal-Naquet, Francja, 2018, 99’

Film wielokrotnie nagradzany, m.in. na Festiwalu w Cannes (2018).

Kameralny portret 22-letniej, męskiej, homoseksualnej prostytutki ze Strasburga. Choć tytuł filmu przywołuje skojarzenia z dzikością i brutalnością, wyjątkowy sposób, w jaki odmalował portret swojego bohatera Félix Maritaud sprawia, że musimy zdefiniować to określenie na nowo – przez pryzmat samotności z jaką łączy się oderwanie od społecznych norm i materialnych pragnień. Fakt, że grany przez niego Léo nigdy nie traci zdolności do dawania i otrzymywania miłości, jest jedną z kluczowych cech złożonej osobowości bohatera. Dzięki temu angażujemy się w jego historię, nawet gdy ona sama wydaje się podążać bez celu.

g. 20. 30 | NINA, reż. reż. Olga Chajdas, Polska, 2018, 130’

Film wielokrotnie nagradzany, m.in. na Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni, Camerimage, Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Rotterdamie.

Nina nie jest szczęśliwa. Niby ułożyła sobie życie, a jednak czegoś́ wciąż jej brakuje. Pracuje jako nauczycielka i lubi to, co robi. Ma kochającego męża, z którym jakoś́ jej się układa, a jednak – „jakoś” to jakby za mało. Może gdyby w ich związku pojawiło się dziecko… Ale Nina nie może zajść w ciążę, dlatego para zaczyna poszukiwania surogatki. Pewnego dnia Nina i Wojtek poznają Magdę. Ta dwudziestoparoletnia, niezależna, korzystająca z życia dziewczyna wydaje się idealną kandydatką. Para nie wie jednak, że Magda jest lesbijką. Magda nie wie także o planach Niny i Wojtka wobec niej. Zbudowana na sekretach relacja zaczyna się jeszcze bardziej komplikować, gdy między kobietami rodzi się specyficzna więź.

SOBOTA 25.05.

g. 18.30 | WSZYSTKO ALBO NIC (From Zero to I Love You), reż. Doug Spearman, USA, 2019, 103’

Po 15 latach w pozornie idealnym małżeństwie, Jack Dickinson odkrywa, że nie może dłużej ukrywać tłamszonych od dawna pragnień. Rozpoczyna serię mniej lub bardziej udanych spotkań, które ostatecznie doprowadzą go do Petera, który zmusi go do przewartościowania całego dotychczasowego życia.

Czy Jack porzuci wszystko, co ma: wspaniały dom, żonę i córki? Czy przeciwstawi się społecznym regułom, według których dotąd żył? Czy wybierze własną, nową drogę, która mogłaby doprowadzić go do poszukiwanego od dawna szczęścia?

g. 20. 30 | GAY SHORTS, 71′

PRZEBUDZENIE (The Awakening), reż. Wojciech Olchowski, Polska, 2019, 16′
W związku Adama i Pawła następuje dramatyczna zmiana, która wpisuje się w dyskusję o prawie do opieki nad dziećmi dla osób LGBT w Polsce.

FOUR QUARTETS, reż. Marco Alessi, UK, 2018, 11′
Raf spędza noc w barze dla gejów, usiłując znaleźć dla siebie miejsce w tłumie. Wszystko zmienia się w momencie, gdy zapomina o otoczeniu i daje się ponieść muzyce.

UNTER SCHÜLERN (AMONG STUDENTS), reż. Jannik Gensler, Niemcy, 2018, 10′
Typowa szkoła, typowi uczniowie i typowy nauczyciel, który każdego dnia jest świadkiem homofobicznego ataku na kolejną młodą osobę. A ponieważ sam żyje w strachu, że może stać się obiektem zaczepek, nie ośmiela się stanąć w obronie prześladowanego ucznia.

TWO OF EVERY KIND, reż. Efrat Chen, Naor Zana, Izrael, 2017, 8′
Biblijny Potop, jedno z najtragiczniejszych wydarzeń. Rozmaite istnienia dostały się na Arkę Noego, aby ratować swoje życie. Niewielu wie, że wśród ocalałych znalazła się także nietypowa para pawi. Kryzys między Bogiem a ludźmi, którego wynikiem stał się kataklizm, był niczym w porównaniu z ich problemami z wejściem na pokład.

IS YOUR TEEN A HOMOSEXUAL?, reż. Tamara Scherbak, USA, 2018, 6′
To krótka komedia, pełna alegorii, stanowiąca satyrę współczesnej Ameryki pod rządami Trumpa, przedstawiona w charakterystycznym stylu instruktażowych filmów o higienie z lat 50-tych XX wieku. Johnny mówi o swojej orientacji najbliższym, jednak stereotypy i uprzedzenia okazują się silniejsze od więzi rodzinnych.

LIDÉRC ÚR (MR. MARE), reż. Luca Tóth, Węgry, Francja, 2019, 20′
Po wykonaniu prześwietlenia młody przystojniak dowiaduje się, że dziwny guz w jego klatce piersiowej to w istocie wierzchołek głowy żyjącego w jego ciele malutkiego, pulchnego mężczyzny, czekającego na swoje narodziny. „Lidérc úr” to surrealistyczna animacja, której akcja rozgrywa się w przedziwnej scenerii. Historia tej nietypowo współzależnej od siebie pary da nam wgląd w relację opartą na nieodwzajemnionej miłości.

NIEDZIELA 26.05.

g. 18.30 | José , reż. reż. Li Cheng, Gwatemala, USA, 2018, 86’
Film otrzymał nagrodę QUEER LION na Festiwalu w Wenecji (2018).

José mieszka ze swoją matką w mieście Gwatemala – jest typowym przedstawicielem niższej klasy społecznej w jednym z najbardziej niebezpiecznych, religijnych i zubożałych krajów świata. Jego matka nigdy nie miała męża, a José jest jej najmłodszym i jednocześnie ulubionym dzieckiem. Jej życie krąży wokół kościoła i sprzedawania kanapek na przystanku autobusowym. On natomiast spędza całe dnie w ciasnych autobusach, dostarczając w godzinach szczytu jedzenie czekającym w korkach kierowcom. Wolne chwile wypełnia zabawą na telefonie i przypadkowym seksem, na który umawia się za pośrednictwem aplikacji randkowych. Kiedy pewnego dnia bohater spotyka Luisa, migranta z wiejskiego wybrzeża Karaibów, między mężczyznami rodzi się nieoczekiwane uczucie. To doświadczenie przyniesie Josému zarówno pasję, jak i ból, a także pomoże mu na nowo odkryć siebie
.
g. 20.30 | LESBIAN SHORTS, 86′

BABA JOGA, reż. Michalina Przewdzing, Polska, 2019, 31′
Dorota jest młodą mamą, pracuje w bibliotece, kuleje na jedną nogę. Mieszka w małym miasteczku, które zdaje się tak samo uśpione jak ona, jej mąż Marek i ich marzenia. Pojawienie się w mieście tajemniczej joginki Wioli wyrywa bohaterów ze snu i wprowadza zamieszanie w ich dotychczas spokojne życie.

HALAYLA (TONIGHT), reż. Emily Shir Segal, Izrael, 2018, 14′
Tom odwiedza swoją siostrę, by poznać wreszcie jej dziewczynę i znajomych. Spotkanie konfrontuje ją z prawdą o sobie, partnerce i związku, o której nie miała dotąd pojęcia. Nim pojawi się znów nad horyzontem, bohaterka stanie przed trudnym wyborem.

SIDOKSISSA, reż. Juho Reinikainen, Finlandia, 2018, 5′
Sidoksissa jest intymnym wyznaniem na temat seksu, władzy, zaufania i pragnień. Swoimi opowieściami dzieli się z nami czworo bohaterów.

A THOUSAND YEARS OF LOVE, reż. M. Noe, Chiny, 2017, 9′
Ingyinn i Wai, dwie młode dziewczyny, spotykają się przypadkiem. I od razu wpadają sobie w oko. Ingyinn jest już zaręczona z mężczyzną, którego seksualność zdaje się niejednoznaczna. Wai sprawia za to wrażenie osoby, której uczuć nie można być pewnym.

BOXES, reż. Jeremy Borison, USA, 2018, 13′
Oma i jej wnuczka Jessica spędzają popołudnie, pakując rzeczy niedawno zmarłego dziadka. Przy okazji dzielą się wspomnieniami. Chcąc nie chcąc, na jaw wychodzą także osobiste sekrety. Gdy dla Omy najtrudniej jest mówić o tej części życia, która przypadła przed Holokaustem, tak Jessice największą trudność sprawia rozmowa o jej seksualności.

REALITY FRAGMENT 160921, reż. Jasmine & April Lin, UK, 2017, 14′
Oglądamy tytułowy fragment z życia dwóch dziewczyn. Ich rzeczywistość to próba oswojenia własnej przestrzeni oraz nierozerwalnie związanego z nią dystansu. Towarzyszmy kształtowaniu się światów bohaterek, a także próbie ich połączenia. Ten krótki film to kompilacja myśli, wspomnień i zmysłowych doświadczeń, w których niebagatelną rolę odgrywa również rzeczywistość wirtualna.

PONIEDZIAŁEK 27.05.

g. 18.30 | JUST FRIENDS, reż. Annemarie van de Mond, Holandia, 2018, 80’

Film otrzymał wiele prestiżowych wyróżnień, z których większość była nagrodami publiczności.

Joris, jasnowłosy, uzależniony od siłowni chłopak, jest tak przystojny, że mógłby bez trudu zostać modelem. Coś jest jednak nie tak – bohater zmaga się z pustką, jaką zostawiła w nim przed laty śmierć ojca. Całe dnie spędza, jeżdżąc motocyklem po pustych okolicach, bawiąc się dronem i szukając odpowiedzi na niewypowiedziane pytania o sens życia.Tymczasem w Amsterdamie na scenach gejowskich klubów szaleje drugi bohater filmu – Yad. Kiedy jednej z imprez o mało nie przypłaca życiem, próbuje nieco wyhamować. Wraca do rodzinnego miasta, gdzie ma nadzieję odnaleźć wewnętrzny spokój. Podejmuje tam pracę jako pomocnik starszej pani, babci Jorisa.

Film, łącząc konwencje komedii i dramatu, mówi nam o tym, że miłość rozdrapuje stare rany tak samo, jak może je leczyć. Jest niczym mądra rada babci Jorisa: „Miłości nie można kontrolować, ona kontroluje Ciebie”.

g. 20.30 | KILKA ROZMÓW O BARDZO WYSOKIEJ DZIEWCZYNIE, reż. Bogdan Theodor Olteanu, Rumunia, 2018, 70′

Dwie dziewczyny zaczynają konwersować przez internet – początkowo o innej kobiecie, która była im kiedyś bliska. Postanawiają się spotkać, a romans wisi w powietrzu. Rozmowy prowadzą do kawy, kawa do wina, wino do zbliżenia. Przełamywaniu dystansu towarzyszy jednak coraz większy rozdźwięk oczekiwań: jedna szuka kogoś, kto zamknąłby się z nią w bezpiecznej „szafie”, druga śmielej mierzy się z życiem i jego często okrutnym obliczem.

WTOREK 28.05.

g. 18.30 | RAFIKI , reż. Wanuri Kahiu, Kenia, Południowa Afryka, Niemcy, Holandia, 2018, 83’

Film otrzymał wiele prestiżowych wyróżnień, z których większość była nagrodami publiczności.

„Dobre Kenijki stają się dobrymi kenijskimi żonami”, ale Kena i Ziki tęsknią za czymś innym.Choć ich ojcowie rywalizują ze sobą w lokalnych wyborach, dziewczyny łączy przyjaźń i wzajemne wsparcie w realizacji marzeń, które stoją często w sprzeczności z zasadami konserwatywnego społeczeństwa. Zainspirowany zbiorem opowiadań „Jambula Tree” Moniki Arac de Nyeko, który opisuje historię dwóch zakochanych dziewczyn w Ugandzie, film „Rafiki” rzuca wyzwanie głęboko zakorzenionym stereotypom, jakie leżą u podstaw stosunku Ugandyjczyków do osób homoseksualnych.

g. 20.30 | STORIES OF INTERSEX AND FAITH, reż. Megan K. DeFranza, Paul Van Ness, USA 2018, 80’

Dokument „Stories of Intersex and Faith” stwarza możliwość doświadczenia codzienności osób, którym społeczeństwo od urodzenia nakazuje żyć w ukryciu i wstydzie.

Pięć niezwykłych historii, subtelnie opowiedzianych, tworzy poczucie empatii wobec osób urodzonych ze zróżnicowanymi cechami płciowymi. „Stories of Intersex and Faith” pomaga widzom w nawiązaniu rozmów na temat wyzwań z jakimi mierzy się jedna z najbardziej niewidocznych grup w społeczeństwie. Co więcej, być może da szansę przyszłym pokoleniom by nie musiały przechodzić, nawiązując do określenia Organizacji Narodów Zjednoczonych, tortur w imię dopasowania do odpowiednich szufladek.

źródło: https://www.facebook.com/events/383839822208044/

Milonga Amarantowa @ Dom Tramwajarza
Maj 27@8:00 pm – 11:00 pm
Milonga Amarantowa @ Dom Tramwajarza

Kochani Tangueros,

Serdecznie zapraszamy na tradycyjną poniedziałkową milongę.
W miłej atmosferze, znanych kątach i przestrzeniach, przy pięknej muzyce i Waszym doborowym towarzystwie.

Zapraszamy kolejnych śmiałków do djowania przy konsoli 😀

Milonga Amarantowa: 20:00 – 22:00
AfterMilonga U Pana Gara: 22:00 – 23:00

kapeluszowe: 5 zł,
zagra Tdj Dariusz Rychlewicz

źródło: https://www.facebook.com/events/512271769304093/

Maj
28
wt
Co czy widziały @ Galeria EGO
Maj 28@11:00 am – 6:00 pm
Co czy widziały @ Galeria EGO

Jarosław Modzelewski
CO OCZY WIDZIAŁY

wernisaż:
04.04.2019. godz. 19.00 ( czwartek)
Wystawa do 31.05.2019

JAROSŁAW MODZELEWSKI

co oczy widziały (czyli o obrazach, które kazały się namalować)

„Kiedy przyglądam się moim obrazom to zauważam, że w przytłaczającej większości są one wynikiem
obserwacji, a właściwie wynikiem bardzo konkretnego zaobserwowania jakiejś sytuacji, która miała
miejsce w rzeczywistym czasie i miejscu.”* Temu zdaniu wypowiedzianemu wiele lat temu artysta jest
do dziś wierny, bo to dostrzeżone przez niego zdarzenia stają się powodem i pretekstem dla których
nieustannie podejmuje wysiłek malowania. I choć uwiecznia na płótnach najczęściej zwyczajnych
ludzi w ich naturalnym otoczeniu skupionych na wykonywanej czynności, to sam pejzaż traktuje
bardzo umownie wybierając z całości tylko te elementy, które uznaje za niezbędne dla
„umiejscowienia” postaci ludzi i zwierząt. Ważne, by nie wyrywać ich z naturalnego kontekstu, nie
odbierać przynależnej im aury. Ten element jest istotny, bowiem bohaterowie jego obrazów jako
przeciętni reprezentanci swoich zawodów i środowisk (raczej smutni, przygaszeni troskami dnia
codziennego, skromnie odziani ) i towarzyszące im zwierzęta (zdecydowanie nie należące do
rasowych) nie mogą być pokazani w oderwaniu od naturalnego środowiska.
Trawestując tytuł słynnego filmu braci Coen* można powiedzieć, że przywołane zdarzenia w
obrazach Modzelewskiego ”To nie jest kraj dla celebrytów”, bowiem ich sceneria nie przynależy do
królestwa blichtru, ale całkiem zwyczajnej przeciętności. Tu nikt nikogo nie udaje, wszyscy są na
miejscu, wszyscy u siebie. Kontekst odgrywa w jego pracach istotną rolę, bo stanowi szkielet, na
którym zasadza się istota dzieła, ale to dopiero związek malarza z obiektem jest kluczowy.
Modzelewski przygląda się ludziom, zwierzętom oraz światu, który ich otacza z akceptacją, a nawet
delikatną czułością( dotyczy to także pejzażu), czasami z odrobiną humoru. Poza dostrzeżoną
sytuacją zapewne jest jeszcze coś, co przykuwa oko malarza . Może nim być zaskakujący układ barw,
ciekawa kompozycja, rodzaj światła itd… Artysta poszukuje wzrokiem sytuacji inspirujących,
wyzwalających potencjał i impuls do działania, którego efektem końcowym jest namalowany obraz.
Karl Ove Knausgård w ostatnim tomie swojego dzieła „Moja walka”*zauważa, że: „Wszelkie
znaczenie rodzi się ze spojrzenia. Znaczenie nie jest czymś, co świat ma lub czego nie ma, to my je mu
nadajemy. Spojrzenie sprawia, że to co zewnętrzne, zmienia się w wewnętrzne(…).Wszelkie znaczenie
rodzi się w spojrzeniu, wszelki sens rodzi się w sercu” .
Słowa norweskiego pisarza można by odnieść do malarstwa Jarosława Modzelewskiego, gdyby
nie fakt, że artysta przewrotnie odwraca to twierdzenie wskazując na obrazy, jako instrumenty
sprawcze, które „kazały się namalować”. Cóż to oznacza ? Co skłoniło i ciągle skłania malarza do
pracy?
Jeśli potraktuje się polecenie zatrzymania wzroku poważnie, to należy stwierdzić, że obrazy, które
„narzucają się” malarzowi wynikają z siły emocji, które w nim wywołały. To o ich przywołanie toczy
się późniejszy bój przy sztaludze i zdarza się – szczęśliwie dla nas często – że ta bitwa zostaje
wygrana…

*Jarosław Modzelewski, ”Przegląd z malarstwa”, Galeria Sztuki Współczesnej, Bunkier Sztuki, Kraków,
2000
*”To nie jest kraj dla starych ludzi”, reż, Joel i Ethan Coen , 2007, prod. USA
* Karl Ove Knausgård,” Moja Walka”, t. 6, Wydawnictwo Literackie, Warszawa, 2018,( przekł. Iwona
Zimnicka)

 

źródło: https://www.facebook.com/events/374966139756517/

Spotkanie ze Zbigniewem Anthonym Kruszewskim i Beatą Halicką @ Centrum Kultury ZAMEK w Poznaniu
Maj 28@6:00 pm – 7:30 pm
Spotkanie ze Zbigniewem Anthonym Kruszewskim i Beatą Halicką @ Centrum Kultury ZAMEK w Poznaniu

ZAMEK CZYTA
„ŻYCIE NA POGRANICZACH. ZBIGNIEW ANTHONY KRUSZEWSKI. BIOGRAFIA”. Spotkanie z bohaterem książki i jej autorką, BEATĄ HALICKĄ
Prowadzenie: Piotr Oleksy
28.05.2019 g. 18 Bookowski. Księgarnia w Zamku / wstęp wolny

Zbigniew Anthony Kruszewski (ur. 1928) – harcerz, powstaniec, emigrant, profesor, a także wiceprezes Kongresu Polonii Amerykańskiej i politolog na Uniwersytecie Chicagowskim, nowojorskim SUNY i w El Paso – to postać nietuzinkowa, której niezwykła biografia wyróżnia się na tle losów całego pokolenia. Niewielu z tych, którzy przeżyli wojnę i okupację w Polsce, a następnie znaleźli się na emigracji, odniosło sukces w swych nowych ojczyznach. Bohater niniejszej książki spotkał na swej drodze liczne granice. Najdłużej zatrzymał się nad rzeką Rio Grande, granicą pomiędzy USA a Meksykiem. Praca na Uniwersytecie Teksańskim w El Paso, a także wcześniejsze doświadczenia życiowe spowodowały, że Kruszewski już w latach 70. XX wieku stał się pionierem i wiodącą postacią studiów o pograniczach (border studies). Karierę naukową rozpoczął od doktoratu poświęconego granicy na Odrze i Nysie Łużyckiej. Jego biografia to losy człowieka pogranicza, który swym życiem świadczy o potrzebie przełamywania granic dzielących ludzi i narody oraz o konieczności budowania mostów pomiędzy nimi.

Beata Halicka jest profesorem Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza i pracuje w Instytucie Wschodnim na Wydziale Historycznym w Poznaniu. Jedna z jej ostatnich książek „Polski Dziki Zachód. Przymusowe migracje i kulturowe oswajanie Nadodrza 1945-48” otrzymała Nagrodę Identitas 2016 w kategorii najlepsza historyczna książka roku. Więcej na http: beatahalicka.pl

źródło: https://www.facebook.com/events/581947215616000/

10. LGBT Film Festival – Poznań @ Kino Pałacowe
Maj 28@6:30 pm – 10:00 pm
10. LGBT Film Festival - Poznań @ Kino Pałacowe

Już w maju zapraszamy Was na jubileuszową edycję LGBT Film Festival!

LGBT Film Festival to jedno z ważniejszych wydarzeń na kulturalnej mapie Polski. Odbywa się co roku i jest największym świętem kina LGBT (lesbian, gay, bisexual, transgender) w kraju.

Program:

PIĄTEK 24.05.
g. 18.30 | SAUVAGE, reż, Camille Vidal-Naquet, Francja, 2018, 99’

Film wielokrotnie nagradzany, m.in. na Festiwalu w Cannes (2018).

Kameralny portret 22-letniej, męskiej, homoseksualnej prostytutki ze Strasburga. Choć tytuł filmu przywołuje skojarzenia z dzikością i brutalnością, wyjątkowy sposób, w jaki odmalował portret swojego bohatera Félix Maritaud sprawia, że musimy zdefiniować to określenie na nowo – przez pryzmat samotności z jaką łączy się oderwanie od społecznych norm i materialnych pragnień. Fakt, że grany przez niego Léo nigdy nie traci zdolności do dawania i otrzymywania miłości, jest jedną z kluczowych cech złożonej osobowości bohatera. Dzięki temu angażujemy się w jego historię, nawet gdy ona sama wydaje się podążać bez celu.

g. 20. 30 | NINA, reż. reż. Olga Chajdas, Polska, 2018, 130’

Film wielokrotnie nagradzany, m.in. na Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni, Camerimage, Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Rotterdamie.

Nina nie jest szczęśliwa. Niby ułożyła sobie życie, a jednak czegoś́ wciąż jej brakuje. Pracuje jako nauczycielka i lubi to, co robi. Ma kochającego męża, z którym jakoś́ jej się układa, a jednak – „jakoś” to jakby za mało. Może gdyby w ich związku pojawiło się dziecko… Ale Nina nie może zajść w ciążę, dlatego para zaczyna poszukiwania surogatki. Pewnego dnia Nina i Wojtek poznają Magdę. Ta dwudziestoparoletnia, niezależna, korzystająca z życia dziewczyna wydaje się idealną kandydatką. Para nie wie jednak, że Magda jest lesbijką. Magda nie wie także o planach Niny i Wojtka wobec niej. Zbudowana na sekretach relacja zaczyna się jeszcze bardziej komplikować, gdy między kobietami rodzi się specyficzna więź.

SOBOTA 25.05.

g. 18.30 | WSZYSTKO ALBO NIC (From Zero to I Love You), reż. Doug Spearman, USA, 2019, 103’

Po 15 latach w pozornie idealnym małżeństwie, Jack Dickinson odkrywa, że nie może dłużej ukrywać tłamszonych od dawna pragnień. Rozpoczyna serię mniej lub bardziej udanych spotkań, które ostatecznie doprowadzą go do Petera, który zmusi go do przewartościowania całego dotychczasowego życia.

Czy Jack porzuci wszystko, co ma: wspaniały dom, żonę i córki? Czy przeciwstawi się społecznym regułom, według których dotąd żył? Czy wybierze własną, nową drogę, która mogłaby doprowadzić go do poszukiwanego od dawna szczęścia?

g. 20. 30 | GAY SHORTS, 71′

PRZEBUDZENIE (The Awakening), reż. Wojciech Olchowski, Polska, 2019, 16′
W związku Adama i Pawła następuje dramatyczna zmiana, która wpisuje się w dyskusję o prawie do opieki nad dziećmi dla osób LGBT w Polsce.

FOUR QUARTETS, reż. Marco Alessi, UK, 2018, 11′
Raf spędza noc w barze dla gejów, usiłując znaleźć dla siebie miejsce w tłumie. Wszystko zmienia się w momencie, gdy zapomina o otoczeniu i daje się ponieść muzyce.

UNTER SCHÜLERN (AMONG STUDENTS), reż. Jannik Gensler, Niemcy, 2018, 10′
Typowa szkoła, typowi uczniowie i typowy nauczyciel, który każdego dnia jest świadkiem homofobicznego ataku na kolejną młodą osobę. A ponieważ sam żyje w strachu, że może stać się obiektem zaczepek, nie ośmiela się stanąć w obronie prześladowanego ucznia.

TWO OF EVERY KIND, reż. Efrat Chen, Naor Zana, Izrael, 2017, 8′
Biblijny Potop, jedno z najtragiczniejszych wydarzeń. Rozmaite istnienia dostały się na Arkę Noego, aby ratować swoje życie. Niewielu wie, że wśród ocalałych znalazła się także nietypowa para pawi. Kryzys między Bogiem a ludźmi, którego wynikiem stał się kataklizm, był niczym w porównaniu z ich problemami z wejściem na pokład.

IS YOUR TEEN A HOMOSEXUAL?, reż. Tamara Scherbak, USA, 2018, 6′
To krótka komedia, pełna alegorii, stanowiąca satyrę współczesnej Ameryki pod rządami Trumpa, przedstawiona w charakterystycznym stylu instruktażowych filmów o higienie z lat 50-tych XX wieku. Johnny mówi o swojej orientacji najbliższym, jednak stereotypy i uprzedzenia okazują się silniejsze od więzi rodzinnych.

LIDÉRC ÚR (MR. MARE), reż. Luca Tóth, Węgry, Francja, 2019, 20′
Po wykonaniu prześwietlenia młody przystojniak dowiaduje się, że dziwny guz w jego klatce piersiowej to w istocie wierzchołek głowy żyjącego w jego ciele malutkiego, pulchnego mężczyzny, czekającego na swoje narodziny. „Lidérc úr” to surrealistyczna animacja, której akcja rozgrywa się w przedziwnej scenerii. Historia tej nietypowo współzależnej od siebie pary da nam wgląd w relację opartą na nieodwzajemnionej miłości.

NIEDZIELA 26.05.

g. 18.30 | José , reż. reż. Li Cheng, Gwatemala, USA, 2018, 86’
Film otrzymał nagrodę QUEER LION na Festiwalu w Wenecji (2018).

José mieszka ze swoją matką w mieście Gwatemala – jest typowym przedstawicielem niższej klasy społecznej w jednym z najbardziej niebezpiecznych, religijnych i zubożałych krajów świata. Jego matka nigdy nie miała męża, a José jest jej najmłodszym i jednocześnie ulubionym dzieckiem. Jej życie krąży wokół kościoła i sprzedawania kanapek na przystanku autobusowym. On natomiast spędza całe dnie w ciasnych autobusach, dostarczając w godzinach szczytu jedzenie czekającym w korkach kierowcom. Wolne chwile wypełnia zabawą na telefonie i przypadkowym seksem, na który umawia się za pośrednictwem aplikacji randkowych. Kiedy pewnego dnia bohater spotyka Luisa, migranta z wiejskiego wybrzeża Karaibów, między mężczyznami rodzi się nieoczekiwane uczucie. To doświadczenie przyniesie Josému zarówno pasję, jak i ból, a także pomoże mu na nowo odkryć siebie
.
g. 20.30 | LESBIAN SHORTS, 86′

BABA JOGA, reż. Michalina Przewdzing, Polska, 2019, 31′
Dorota jest młodą mamą, pracuje w bibliotece, kuleje na jedną nogę. Mieszka w małym miasteczku, które zdaje się tak samo uśpione jak ona, jej mąż Marek i ich marzenia. Pojawienie się w mieście tajemniczej joginki Wioli wyrywa bohaterów ze snu i wprowadza zamieszanie w ich dotychczas spokojne życie.

HALAYLA (TONIGHT), reż. Emily Shir Segal, Izrael, 2018, 14′
Tom odwiedza swoją siostrę, by poznać wreszcie jej dziewczynę i znajomych. Spotkanie konfrontuje ją z prawdą o sobie, partnerce i związku, o której nie miała dotąd pojęcia. Nim pojawi się znów nad horyzontem, bohaterka stanie przed trudnym wyborem.

SIDOKSISSA, reż. Juho Reinikainen, Finlandia, 2018, 5′
Sidoksissa jest intymnym wyznaniem na temat seksu, władzy, zaufania i pragnień. Swoimi opowieściami dzieli się z nami czworo bohaterów.

A THOUSAND YEARS OF LOVE, reż. M. Noe, Chiny, 2017, 9′
Ingyinn i Wai, dwie młode dziewczyny, spotykają się przypadkiem. I od razu wpadają sobie w oko. Ingyinn jest już zaręczona z mężczyzną, którego seksualność zdaje się niejednoznaczna. Wai sprawia za to wrażenie osoby, której uczuć nie można być pewnym.

BOXES, reż. Jeremy Borison, USA, 2018, 13′
Oma i jej wnuczka Jessica spędzają popołudnie, pakując rzeczy niedawno zmarłego dziadka. Przy okazji dzielą się wspomnieniami. Chcąc nie chcąc, na jaw wychodzą także osobiste sekrety. Gdy dla Omy najtrudniej jest mówić o tej części życia, która przypadła przed Holokaustem, tak Jessice największą trudność sprawia rozmowa o jej seksualności.

REALITY FRAGMENT 160921, reż. Jasmine & April Lin, UK, 2017, 14′
Oglądamy tytułowy fragment z życia dwóch dziewczyn. Ich rzeczywistość to próba oswojenia własnej przestrzeni oraz nierozerwalnie związanego z nią dystansu. Towarzyszmy kształtowaniu się światów bohaterek, a także próbie ich połączenia. Ten krótki film to kompilacja myśli, wspomnień i zmysłowych doświadczeń, w których niebagatelną rolę odgrywa również rzeczywistość wirtualna.

PONIEDZIAŁEK 27.05.

g. 18.30 | JUST FRIENDS, reż. Annemarie van de Mond, Holandia, 2018, 80’

Film otrzymał wiele prestiżowych wyróżnień, z których większość była nagrodami publiczności.

Joris, jasnowłosy, uzależniony od siłowni chłopak, jest tak przystojny, że mógłby bez trudu zostać modelem. Coś jest jednak nie tak – bohater zmaga się z pustką, jaką zostawiła w nim przed laty śmierć ojca. Całe dnie spędza, jeżdżąc motocyklem po pustych okolicach, bawiąc się dronem i szukając odpowiedzi na niewypowiedziane pytania o sens życia.Tymczasem w Amsterdamie na scenach gejowskich klubów szaleje drugi bohater filmu – Yad. Kiedy jednej z imprez o mało nie przypłaca życiem, próbuje nieco wyhamować. Wraca do rodzinnego miasta, gdzie ma nadzieję odnaleźć wewnętrzny spokój. Podejmuje tam pracę jako pomocnik starszej pani, babci Jorisa.

Film, łącząc konwencje komedii i dramatu, mówi nam o tym, że miłość rozdrapuje stare rany tak samo, jak może je leczyć. Jest niczym mądra rada babci Jorisa: „Miłości nie można kontrolować, ona kontroluje Ciebie”.

g. 20.30 | KILKA ROZMÓW O BARDZO WYSOKIEJ DZIEWCZYNIE, reż. Bogdan Theodor Olteanu, Rumunia, 2018, 70′

Dwie dziewczyny zaczynają konwersować przez internet – początkowo o innej kobiecie, która była im kiedyś bliska. Postanawiają się spotkać, a romans wisi w powietrzu. Rozmowy prowadzą do kawy, kawa do wina, wino do zbliżenia. Przełamywaniu dystansu towarzyszy jednak coraz większy rozdźwięk oczekiwań: jedna szuka kogoś, kto zamknąłby się z nią w bezpiecznej „szafie”, druga śmielej mierzy się z życiem i jego często okrutnym obliczem.

WTOREK 28.05.

g. 18.30 | RAFIKI , reż. Wanuri Kahiu, Kenia, Południowa Afryka, Niemcy, Holandia, 2018, 83’

Film otrzymał wiele prestiżowych wyróżnień, z których większość była nagrodami publiczności.

„Dobre Kenijki stają się dobrymi kenijskimi żonami”, ale Kena i Ziki tęsknią za czymś innym.Choć ich ojcowie rywalizują ze sobą w lokalnych wyborach, dziewczyny łączy przyjaźń i wzajemne wsparcie w realizacji marzeń, które stoją często w sprzeczności z zasadami konserwatywnego społeczeństwa. Zainspirowany zbiorem opowiadań „Jambula Tree” Moniki Arac de Nyeko, który opisuje historię dwóch zakochanych dziewczyn w Ugandzie, film „Rafiki” rzuca wyzwanie głęboko zakorzenionym stereotypom, jakie leżą u podstaw stosunku Ugandyjczyków do osób homoseksualnych.

g. 20.30 | STORIES OF INTERSEX AND FAITH, reż. Megan K. DeFranza, Paul Van Ness, USA 2018, 80’

Dokument „Stories of Intersex and Faith” stwarza możliwość doświadczenia codzienności osób, którym społeczeństwo od urodzenia nakazuje żyć w ukryciu i wstydzie.

Pięć niezwykłych historii, subtelnie opowiedzianych, tworzy poczucie empatii wobec osób urodzonych ze zróżnicowanymi cechami płciowymi. „Stories of Intersex and Faith” pomaga widzom w nawiązaniu rozmów na temat wyzwań z jakimi mierzy się jedna z najbardziej niewidocznych grup w społeczeństwie. Co więcej, być może da szansę przyszłym pokoleniom by nie musiały przechodzić, nawiązując do określenia Organizacji Narodów Zjednoczonych, tortur w imię dopasowania do odpowiednich szufladek.

źródło: https://www.facebook.com/events/383839822208044/

Wartki Stand-up Vol.4 @ UŁAN BROWAR
Maj 28@7:00 pm – 9:00 pm
Wartki Stand-up Vol.4 @ UŁAN BROWAR

Wartki Stand-up Vol.4 – najstarsza scena plenerowa w Poznaniu powraca!

Każdy wtorek o 19:00 na dziedzińcu UŁAN BROWAR, rozsiadamy się wygodnie na leżakach by zanurzyć się w świecie stand-upu. Najlepsi w swoim fachu, nazwiska, ciekawe persony świata komedii będą skradać Wasze serca podczas 4 edycji Wartkiego Stand-upu. Plan na wieczór jest prosty 2 stand-uperów i gospodarz sceny Krzysztof Jahns na prowadzeniu. Do Waszej dyspozycji oddajemy 200 leżaków, pufy, stoliki koktajlowe i kraftowe piwa na kranach w tym sygnowana cyklem cytrusowa APA.

W razie deszczu – spokojnie – przenosimy się do środka.

Line up:

7 maja 19:00 wystąpią:
Zbychu Grabowski 2.0 oraz Bartosz Gajda (50 Twarzy Gajdy)
14 maja 19:00 wystąpią:
Adam Sobaniec oraz Michał Płonka Stand-Up
21 maja 19:00 wystąpią:
Arkadiusz „Pan” Pawłowski oraz Magda Kubicka
28 maja 19:00 wystąpią:
Krzysztof Dz Stand-up oraz Ewa Błachnio

4 czerwca 19:00 wystąpią:
Adam Gajda oraz Ola Petrus
11 czerwiec 19:00 wystąpią:
Michał Juszczak oraz Marcin Zbigniew Wojciech
18 czerwiec 19:00 wystąpią:
Kuba Dąbrowski Stand-Up oraz Jego Eminencja Tomasz Biskup
25 czerwiec 19:00 wystąpią:
Marcin Fala Falkiewicz Stand-up oraz Juliusz Sipika

2 lipca 19:00 wystąpią:
Tomasz Kwiatkowski oraz Tomek Nowaczyk
9 lipca 19:00 wystąpią:
Alex Niebrzegowski oraz Bartosz Zalewski
16 lipca 19:00 wystąpią:
Michał Bednarowicz oraz Mieszko Minkiewicz
23 lipca 19:00 wystąpią:
David Mbeda Ndege oraz Jakub Poczęty-Błażewicz
30 lipca 19:00 wystąpią:
Mateusz Petryka oraz Damian Skóra

6 sierpnia 19:00:
Famous Jim Williams oraz Damian „Viking” Usewicz
13 sierpnia 19:00:
Szymon Łątkowski (Beztroski Łątkowski) oraz Filip Puzyr
20 sierpnia 19:00
Damian Kubik oraz Jacek Noch
27 sierpnia 19:00
Maciej Brudzewski oraz Piotrek Szumowski

Wstęp bezpłatny.

Do zobaczenia!

Wieczór 18+

* Podczas wydarzeń będzie wykonywana fotorelacja. Biorąc udział wyrażasz zgodę na wykorzystanie swojego wizerunku w materiałach promocyjnych eventu.

źródło: https://www.facebook.com/events/333306740655169/

Maj
29
śr
Co czy widziały @ Galeria EGO
Maj 29@11:00 am – 6:00 pm
Co czy widziały @ Galeria EGO

Jarosław Modzelewski
CO OCZY WIDZIAŁY

wernisaż:
04.04.2019. godz. 19.00 ( czwartek)
Wystawa do 31.05.2019

JAROSŁAW MODZELEWSKI

co oczy widziały (czyli o obrazach, które kazały się namalować)

„Kiedy przyglądam się moim obrazom to zauważam, że w przytłaczającej większości są one wynikiem
obserwacji, a właściwie wynikiem bardzo konkretnego zaobserwowania jakiejś sytuacji, która miała
miejsce w rzeczywistym czasie i miejscu.”* Temu zdaniu wypowiedzianemu wiele lat temu artysta jest
do dziś wierny, bo to dostrzeżone przez niego zdarzenia stają się powodem i pretekstem dla których
nieustannie podejmuje wysiłek malowania. I choć uwiecznia na płótnach najczęściej zwyczajnych
ludzi w ich naturalnym otoczeniu skupionych na wykonywanej czynności, to sam pejzaż traktuje
bardzo umownie wybierając z całości tylko te elementy, które uznaje za niezbędne dla
„umiejscowienia” postaci ludzi i zwierząt. Ważne, by nie wyrywać ich z naturalnego kontekstu, nie
odbierać przynależnej im aury. Ten element jest istotny, bowiem bohaterowie jego obrazów jako
przeciętni reprezentanci swoich zawodów i środowisk (raczej smutni, przygaszeni troskami dnia
codziennego, skromnie odziani ) i towarzyszące im zwierzęta (zdecydowanie nie należące do
rasowych) nie mogą być pokazani w oderwaniu od naturalnego środowiska.
Trawestując tytuł słynnego filmu braci Coen* można powiedzieć, że przywołane zdarzenia w
obrazach Modzelewskiego ”To nie jest kraj dla celebrytów”, bowiem ich sceneria nie przynależy do
królestwa blichtru, ale całkiem zwyczajnej przeciętności. Tu nikt nikogo nie udaje, wszyscy są na
miejscu, wszyscy u siebie. Kontekst odgrywa w jego pracach istotną rolę, bo stanowi szkielet, na
którym zasadza się istota dzieła, ale to dopiero związek malarza z obiektem jest kluczowy.
Modzelewski przygląda się ludziom, zwierzętom oraz światu, który ich otacza z akceptacją, a nawet
delikatną czułością( dotyczy to także pejzażu), czasami z odrobiną humoru. Poza dostrzeżoną
sytuacją zapewne jest jeszcze coś, co przykuwa oko malarza . Może nim być zaskakujący układ barw,
ciekawa kompozycja, rodzaj światła itd… Artysta poszukuje wzrokiem sytuacji inspirujących,
wyzwalających potencjał i impuls do działania, którego efektem końcowym jest namalowany obraz.
Karl Ove Knausgård w ostatnim tomie swojego dzieła „Moja walka”*zauważa, że: „Wszelkie
znaczenie rodzi się ze spojrzenia. Znaczenie nie jest czymś, co świat ma lub czego nie ma, to my je mu
nadajemy. Spojrzenie sprawia, że to co zewnętrzne, zmienia się w wewnętrzne(…).Wszelkie znaczenie
rodzi się w spojrzeniu, wszelki sens rodzi się w sercu” .
Słowa norweskiego pisarza można by odnieść do malarstwa Jarosława Modzelewskiego, gdyby
nie fakt, że artysta przewrotnie odwraca to twierdzenie wskazując na obrazy, jako instrumenty
sprawcze, które „kazały się namalować”. Cóż to oznacza ? Co skłoniło i ciągle skłania malarza do
pracy?
Jeśli potraktuje się polecenie zatrzymania wzroku poważnie, to należy stwierdzić, że obrazy, które
„narzucają się” malarzowi wynikają z siły emocji, które w nim wywołały. To o ich przywołanie toczy
się późniejszy bój przy sztaludze i zdarza się – szczęśliwie dla nas często – że ta bitwa zostaje
wygrana…

*Jarosław Modzelewski, ”Przegląd z malarstwa”, Galeria Sztuki Współczesnej, Bunkier Sztuki, Kraków,
2000
*”To nie jest kraj dla starych ludzi”, reż, Joel i Ethan Coen , 2007, prod. USA
* Karl Ove Knausgård,” Moja Walka”, t. 6, Wydawnictwo Literackie, Warszawa, 2018,( przekł. Iwona
Zimnicka)

 

źródło: https://www.facebook.com/events/374966139756517/