Lokalny Fyrtel

Najciekawsze wydarzenia z Poznania i okolicy

Kalendarz wydarzeń




Lut
22
sob
Ja farbuję i to jest niebezpieczne @ Galeria FWD:
Lut 22 – Mar 31 całodniowy
Ja farbuję i to jest niebezpieczne @ Galeria FWD:

/scroll down for english version/

Ja farbuję i to jest niebezpieczne

artyści: Chun-Yi Chang, Maksymilian Czechlewski, Piotr Pasiewicz

Czy oglądając dzieło sztuki kiedykolwiek pomyślałeś, że nawet dziecko byłoby zdolne stworzyć coś takiego? A czy rzeczywiście poznałeś dziecko, które namalowało abstrakcję rodem z muzeum? Może skoro dziecko tak potrafi, to Ty tym bardziej możesz się tym pochwalić?

Chun-Yi Chang – urodzona w Taipei, absolwentka Rouen College of the Arts oraz studium doktorskiego na Uniwersytecie Paryskim. W 2009 odbyła rezydencyjny wyjazd stypendialny Ministerstwa Kultury do 18th Street Arts Center w Santa Monica. Laureatka nagrody stypendialnej Gerdy Henkel Stiftung w 2013. Brała udział w wielu wystawach indywidualnych i zbiorowych, w tym w 5. i 11. edycji Festiwalu la Nuit Blanche, w 6. edycji Biennale Młodych Artystów w Paryżu oraz w wystawie French-Chinese Young Artists w Today Art Museum w Pekinie. Praca Chun-Yi Chang koncentruje się na prezentacji rzeczywistości świetlnej na obrazach cyfrowych. Artystka wykorzystuje „pływające światło” i „spojrzenie” obrazów cyfrowych”, aby przemodelować poczucie rzeczywistości, które waha się między światem realnym a rzeczywistością wirtualną.

Maksymilian Czechlewski – urodzony w Poznaniu w 2015. Uczęszcza do Przedszkola Jeżyki na poznańskich Jeżycach. Jego hobby to malowanie wszystkim czym się da i po czym się da. Potrafi samodzielnie się umyć i ubrać, ładnie wypowiadać się i składać logiczne zdania, kroić owoce i warzywa, opowiadać bajki. Jest w stanie napisać proste słowa, w tym swoje imię. Posiada także zdolność zapalania światła kijem. Obrazy maluje głównie farbami akrylowymi i plakatowymi. Zaczął tworzyć w wieku 3 lat.

Piotr Pasiewicz – urodzony w Łodzi w 1979 r. Ukończył z wyróżnieniem studia na Wydziale Grafiki i Malarstwa na Akademii Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi w Pracowni Malarstwa I (Otwarta Księga) prof. Andrzeja M. Bartczaka. W 2011 roku otrzymał Stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Tworzy w zakresie grafiki warsztatowej, rysunku, performance, wideoartu i krótkich form filmowych. W swych działaniach konsekwentnie kreuje świat, w którym przesiąknięte metafizyką kształty powstają w spontanicznym akcie twórczym.

wernisaż: 22.02.2020, 16:00
23.02. – 31.03.2020

Galeria FWD:
ul. Św. Marcin 47, Poznań
Pasaż 47, lokal 24

//

I colour and it is dangerous

artists: Chun-Yi Chang, Maksymilian Czechlewski, Piotr Pasiewicz

Have you ever thought, watching a work of art, that even a child would be able to create something like that? And did you really meet a child who painted an abstract like from the museum? Maybe if a child can do it, then also can you?

Chun-Yi Chang – born in 1975 in Taipei. Chun-Yi Chang received an MA from the Rouen College of the Arts and her PhD the University of Paris Sorbonne. In 2009, she was sponsored by the Ministry of Culture for a residency at 18th Street Arts Center, Santa Monica. She was also awarded the Gerda Henkel Stiftung scholarship in 2013. Chang’s participation in exhibitions include the 5th and 11th White Night (la Nuit Blanche) and 6th Young Artists Biennale, Paris, and French-Chinese Young Artists, Today Art Museum, Peking. Chun-Yi Chang’s work focuses on the presentation of light reality within digital images. She uses the “floating light” and “glimpse” of digital images to remodel a sense of light reality that wavers between reality and virtual reality.

Maksymilian Czechlewski – born in 2015 in Poznań. He attends the Jeżyki Kindergarten in Poznań Jeżyce. His hobby is to paint with everything he can. He can wash and dress himself, speak well and make logical sentences, cut fruit and vegetables, tell stories. He is able to write simple words, including his name. He i salso capable to light with the stick. He paints mainly with acrylic and poster paints. He has started to paint at the age of three.

​Piotr Pasiewicz – born in 1979 in Łódź. He graduated with honors the Faculty of Graphics and Painting at the Academy of Fine Arts in Łódź in the Painting Studio I (Open Book). In 2011 he received a scholarship from the Minister of Culture. He makes graphics, drawings, performance, video art and short film forms. In his actions he consistently creates a world in which shapes saturated with metaphysics arise in a spontaneous creative act.

Mar
30
pon
Mariusz Kruk „Symbioza przeciwieństw” w MAKgallery @ MAKgallery
Mar 30 całodniowy
Mariusz Kruk "Symbioza przeciwieństw" w MAKgallery @ MAKgallery

Wystawa prac Mariusza Kruka „Symbioza Przeciwieństw”
19.03 – 16.04.2020

Wernisaż: 19 marca, 19:00*
Wystawę można oglądać do 16 kwietnia 2020, codziennie od g. 10:00 do g. 16:00.**

* Wstęp na wernisaż wystawy wyłącznie na zaproszenie.
** Wstęp na wystawę wolny od opłat.

MAK
Ul. Źródlana 4
60-643 Poznań

„- Tylko nie idź za szybko – upominał mnie […], lecz zaraz wyjaśniał: – Drugi raz już nie zrobisz tego samego kroku.
A każdy spacer zaczynał od tego, że po parunastu krokach od wyjścia z domu przystawał i kazał mi się rozejrzeć dookoła, po czym pytał:
– I co widzisz? No, tak wokół siebie co widzisz? Rozglądnij się dobrze.
Więc rozglądając się, wymieniałem mu, co widzę, budynki, drzewa, płoty, ludzi. Gołębie na dachu, chmury na niebie, ale nigdy nie przytaknął mi na potwierdzenie, tylko dalej pytał:
– A co jeszcze?
[…] – Widzisz – powiedział, kiedyśmy już odeszli od tamtego miejsca – tego, co ty widzisz, nikt inny nie widzi. Choćby widział dużo więcej.”

Co widzi Mariusz Kruk? Co chce nam pokazać? Na co chce zwrócić naszą uwagę? Dokąd doprowadzić? Odpowiedzi na te, zdawałoby się, proste pytania, możemy szukać spoglądając poprzez twórczość artysty, poprzez jego dzieła plastyczne, ale także swoistego rodzaju krótkie formy poetyckie. (Skupmy się jednak tylko na realizacjach plastycznych, bo i one w pełni nakreślą nam ścieżkę poszukiwań, i rozważań twórczych.) Zakamuflowany w dziełach mimesis staje się komplementarną egzemplifikacją codzienności i stosowanej metody spostrzegania świata, przez artystę. Zawarta w dziełach opowieść o mikro zdarzeniach, o zauważaniu i przedstawianiu, często niedostrzeżonych zjawisk, które jawią się nam, pośród wielu orbitujących wokół nas spraw, jest sednem znaczeniowym. Kruk, z zegarmistrzowską precyzją, stara się wyłapać, ze (swojego) świata, wszystkie momenty „pomiędzy”, które tak doskonale wypełniają nasze i jego życie, i zanotować je w wykreowywanych przez siebie obiektach. Zwraca tym samym naszą uwagę na transpozycję zdarzeń, na ułamki chwil, które w jednostajności istnienia, są przez nas pomijane. Natomiast, Kruk przystaje przy nich, pochyla się nad nimi i wręcz dosadnie wskazuje na nie placem, tak by na pewno nie zostały one przez nas zignorowane. Sam często przytacza przykład: gwoździa i młotka, i zadaniowość z nimi związaną. Albowiem, w jego historii zbyt często skupiamy się na samym mechanizmie ruchu i skutkach naszego czynu, natomiast pomijamy wszystko to co jest przed, po, a także to, co wydarza się w trakcie. Zdawało by się, że ubiera swe spostrzeżenia w dość zwyczajne materie, zestawiając ze sobą przypadkowe przedmioty, faktury, formy, struktury. Natomiast przy dłuższym obcowaniu z dziełami, zaczynamy odczuwać harmonię, zauważać logikę, korelacyjność zestawień oraz symboliki, a same obiekty stają się wręcz neoklasycyzującymi formami. Ów niekonwencjonalny tryb zapisu zdarzeń z rzeczywistości przeradza się w koherencyjną narrację. Jeśli chodzi o materie, z których są zbudowane obiekty malarskie, kolaże czy asamblaże, to stają się nimi, w dużej mierze, niepotrzebne przedmioty, stare zniszczone odpadki, recyglingowane / upcyklingowane śmieci. Można by rzec, reminiscencje odnoszące się do socjologicznych, społecznych, tak aktualnych rozważań. Natomiast poetyka form Mariusza Kruka, jest bliska osobliwej filozofii, mistyce, opowieści o świecie, ale nie w jego jednostkowym układzie, nie w wyliczance problemów, ale w holistycznej narracji. Interpretacyjnych ścieżek może pojawić się wiele, sam Artysta nigdy jednoznacznie nie odkodowuje swoich realizacji, zostawiając ten obszar otwartym. Bowiem, dzieło ewoluuje poprzez obserwatora, a sztuka, cytując za Paulem Klee: […] nie odtwarza tego, co widzialne, ale czyni widzialnym.*

Magdalena Kleszyńska

*Wiesław Myśliwski, Widnokrąg, Wydawnictwo Znak, Kraków 2007, str. 274-275
**Manfred Lurker, Przesłanie symboli w mitach, kulturach i religiach, Wydawnictwo Aletheia, Warszawa 2011, str. 114

Zrób sobie przerwę! UAMówi-11.00
Mar 30@11:00 am – 11:30 am
Zrób sobie przerwę! UAMówi-11.00

UAMówi -11.00, to hasło cyklu krótkich wykładów na żywo, które od piątku 20 marca ruszają na profilu FB uczelni 😮

To propozycja dla wszystkich, którzy ze względu na epidemię koronawirusa mają wolny czas, np. podczas obowiązkowej kwarantanny, czy też mogą zrobić sobie chwilę przerwy podczas pracy w domu. To także propozycja dla studentów, którzy w czasie przerwy w zajęciach lub e-learningu mogą posłuchać naukowców UAM na żywo!

Wykłady będą miały około 30 minut. Tematyka będzie różnorodna. Zrób sobie przerwę! 😃 Na wykłady z napisami zapraszamy na oficjalny kanał Youtube UAM. Będą pojawiać się 24 godziny po transmisji na żywo!

Plan wykładów:
20.03.2020, godz. 11:00 – prof. UAM dr hab. Andrzej W. Nowak, Wydział Filozoficzny, „Kruchy żywot państwa i nauki”

23.03.2020, godz. 11:00 – prof. UAM dr hab. Małgorzata Praczyk, Wydział Historii: „Historia środowiskowa w dobie antropocenu”

25.03.2020, godz. 11:00 – prof. Waldemar Kuligowski Wydział Antropologii i Kulturoznawstwa: „Kwarantanna jako rytuał przejścia”

27.03.2020, godz. 11:00 – dr Katarzyna Jankowiak, Wydział Anglistyki: Gdzie językoznawstwo spotyka psychologię.

30.03.2020, godz. 11:00 – dr hab Błażej Osowski, Wydział Filologii Polskiej i Klasycznej: Gwarowa druga młodość…

01.04.2020, godz. 11:00 – prof. Anna Goździcka-Józefiak, Wydział Antropologii i Kulturoznawstwa: Natura wirusów.

03.04.2020, godz. 11.00 – prof. Maciej Michalski, Wydział Historii: Jak uniwersytet kreował przestrzeń miejską Poznania?

06.04.2020, godz. 11.00 – prof. Bogumiła Kaniewska, Wydział Filologii Polskiej i Klasycznej: Książka jako przedmiot badań.

08.04.2020, godz. 11.00 – prof. Ryszard Naskręcki, Wydział Fizyki: Co to znaczy mieć dobry wzrok i dlaczego to jest takie ważne?

17.04.2020, godz. 11.00 – prof. UAM Szymon Ossowski, Wydział Nauk Politycznych i Dziennikarstwa: Jak Cie widzą tak Cię piszą. Zasady skutecznej komunikacji w życiu codziennym.

Mobilny Poznań – konsultacje społeczne online
Mar 30@5:00 pm – 6:30 pm
Mobilny Poznań - konsultacje społeczne online

Wspólnie zdecydujmy o transporcie w mieście.
Włącz się do dyskusji!

Mieszkanko, mieszkańcu,
Gorąco zachęcamy do udziału w spotkaniu konsultacyjnym dotyczącym Planu Zrównoważonej Mobilności Miejskiej dla Miasta Poznania. Ze względu na stan epidemii odbędzie się ono za pośrednictwem internetu.
Konsultacje będą składały się z prezentacji w formie WEBINARIUM, serii pytań uczestników oraz anonimowego FORMULARZA OPINII.

Na otwarte dla wszystkich chętnych wideospotkanie zapraszamy w poniedziałek 30 marca 2020 r. w godz. 17:00–18:30.

Do udziału w konsultacjach potrzebny będzie komputer albo smartfon, który ma połączenie z internetem. Przydadzą się również słuchawki lub głośniki. Kamera i mikrofon nie będą potrzebne, będzie można skorzystać z czatu.

ZGŁOSZENIA:
Chęć udziału w konsultacjach online prosimy zgłosić DO 29 MARCA na adres konsultacje@feps.pl, w temacie maila podając termin konsultacji.

Zachęcamy, by przed rozpoczęciem transmisji zapoznać się z raportem z I etapu konsultacji społecznych, który jest dostępny na stronie www.poznan.pl/mobilnosc.


Projekt na zlecenie Urzędu Miasta Poznania realizuje firma „TRAKO” PROJEKTY TRANSPORTOWE, konsultacje społeczne przeprowadzają Fundacja na Rzecz Studiów Europejskich we współpracy ze Stowarzyszeniem Edukacji Krytycznej.

Mar
31
wt
Balon Próbny Awangardy @ Galeria EGO
Mar 31 całodniowy
Balon Próbny Awangardy @ Galeria EGO

Krzysztof Mętel
Balon próbny Awangardy
wernisaż:
13.03.2020
wystawa czynna do:
25.04.2020

„Zwątpienie, nostalgia i żart to wektory krzyżujące się na wystawie obrazów Krzysztofa Mętla Balon próbny awangardy w Galerii Ego (13.03 – 30.04.2020). Tworzą je reminiscencje i reinwencje istniejących już motywów, malowane ze świadomością kulturowych praktyk recyclingowych. Współczesna świadomość jest jednak inna niż postmodernistyczna. Jeszcze nie tak dawno przetwarzanie i przerabianie artystycznych tradycji miało na celu podważenie
awangardowych ideałów, takich jak autonomia sztuki, innowacja czy tchnienie życia w materię. Dziś, kiedy ludzka wynalazczość poddawana jest uważnej obserwacji ze względu na jej wpływ
na otoczenie twórczego procesu, nawet najbardziej ambitne projekty awangardowe rozpatrywane są w perspektywie wykluwającego się etosu nowej ekonomii.
Chociaż awangarda okazuje się przereklamowana, jej losy pośmiertne nadal rozgrywają się w pracach dzisiejszych artystów. Wiara w jej estetyczne odkupienie, jeszcze nie tak dawno głoszone przez jej kaznodziejów, ustępuje miejsca refleksji nad etyczną przydatnością sztuki. (…)”

Ewelina Jarosz

Magiczne zaangażowanie @ Galeria Miejska Arsenał
Mar 31 całodniowy
Magiczne zaangażowanie @ Galeria Miejska Arsenał

Na początku była pajęczyca: sumeryjska Uttu, według Nawahów Na’ashjé’ii Asdzáá, grecka Arachne, w mitologii kultury Indian Hopi Kokyangwuti – kobieta poza czasem, reprezentująca wszystko to, co dobre, wzywana w chwilach, gdy potrzebna jest rada i opieka, nazywana jest też pajęczą babcią. Pajęczyca Wielu Wątków wykluła się z wiecznej potrzeby sprawiedliwości i z kurzu, jej styl to połączenie kurpiowskiej sztuki ludowej i figlarnego drag. Swoje siedlisko uwiła w górnych partiach ekspozycyjnych, szczękoczułkami obejmując stalowe sklepienie galerii miejskiej. Żywi się ciepłem projektorów zmieszanym ze skroplonym CO2 wydychanym przez heterotrofów, miłośników sztuki.

Amerykańska biolożka i filozofka Donna Haraway w swojej książce Staying with the Trouble: Making Kin in the Chthulucene, w której mierzy się z konsekwencjami zmian klimatycznych wywołanych przez człowieka, pisze o konieczności tworzenia innych, więcej niż ludzkich historii, które – plecione za pomocą czułych pajęczych przydatków – mogłyby rozchodzić się jak sieć w wiele stron naraz. Byłyby to opowieści sympoietyczne, tworzone kolektywnie, w odróżnieniu od tych autopoietycznych, reprodukujących same siebie. Historie na miarę pajęczego chthulucenu* to hybrydyczne śpiewy, rysunkowe przypowieści i tkane wzory, które nie dzielą i rządzą, ale łączą i spekulują na temat złożonych relacji zachodzących pomiędzy żyjącymi, transformującymi istotami. To opowieści uzdrawiające, przynoszące ulgę jak ściółka z rozkładających się liści i pobudzające fantazję jak dojrzewający kompost.

Wystawa Magiczne zaangażowanie, nad którą swoje nogogłaszczki rozpostarła Pajęczyca Wielu Wątków, jest miejscem, w którym splatamy wątki aktywistyczne, artystyczne, antyfaszystowskie, animistyczne, animalistyczne, antyrywalizacyjne, równościowe, magiczne i queer-feministyczne. Odbywające się w jej ramach wydarzenia mają na celu zdejmowanie „zaklęć kapitalizmu codziennego”, ukazanie zerwanych więzi pomiędzy światem społecznym a tym, co uznawane potocznie za „naturalne”. Tytuł odnosi się do tego, co zostało wyparte ze świata kierującego się logiką kapitalistycznego antropocenu. Wernisaż wystawy odbędzie się w równonoc wiosenną, gdy słońce przechodzi przez punkt Barana, a ziemia budzi się z zimowego snu. Na otwarciu zaśpiewają: Odłam Źdźbło, Chor der Barmherzigen, a także Ola Winnicka z kolektywem Siory.

Wystawę można przemierzać, wybierając jeden ze szlaków: aktywizmu, animacji lub ścieżkę magicznego zaangażowania poprzez sztukę, które miejscami się przecinają, a odcinkami łączą. Wszystkie drogi mają swoje przewodniczki. Szlak aktywizmu umownie podzielony został na przystanki poświęcone wodzie, powietrzu, ziemi, lasowi, zwierzętom i ruchom.

Wchodząc na szlak artystyczny, spotkać można bieszczadzkiego gawędziarza i aktywistę Michała Chomiuka, flisaczkę i malarkę Ewę Ciepielewską, zaangażowaną w działania Obozu dla Puszczy artystkę Annę Błachno, autorkę piklowanych instalacji Adelinę Cimochowicz, zjawiskowy duet Monikę i Huberta Wińczyków, artystka wizualna Małgorzatę Gurowską, autorkę fontanny Silphium Natalię Biało, ilustratorkę i podróżniczkę Yoannę Gwarek, fotografa Damiena Brailly, interdyscyplinarna artystka Olgę Annę Markowską, twórczynię ludową z Rogalinka Jadwigę Aniołę, twórcę równościowego, wiejskiego street artu Daniela Rycharskiego oraz pieśniarkę i autorkę makatek Joannę Borof.

Wybierając szlak animacji, można doświadczyć wystawy nie tylko jako przestrzeni prezentacji, ale również jako miejsca działania. Uczestniczki i uczestnicy wydarzeń edukacyjnych wnoszą do galerii swoje zaangażowanie – czasem intencjonalnie pozostawiając po sobie ślad, a czasem zupełnie nieświadomie rozsiewając nasiona przyniesione pod butami.

W języku angielskim istnieje powiedzenie „walk the talk” – oznacza ono życie zgodne z głoszonymi przekonaniami. Podczas Magicznego zaangażowania łączymy szlaki i opowieści, sztukę praktykujemy w działaniu, aktywizm w magii, to co społeczne przestało nam wystarczać, dlatego zaangażowanie definiujemy szeroko, współtworząc hybrydy i kolektywy. Recyklingujemy i upcyklingujemy rytuały z niepamięci zachowanej na poziomie komórkowym. Jako przedstawicielki i przedstawiciele gatunku ludzkiego, po łacinie humanus, czujemy, że jesteśmy z tego świata ulepione i ulepieni, szukamy zatem genealogii w bliższym nam humusie, aniżeli w patriarchalnej prze-mocy rodowego nazwiska. Pragniemy zbutwienia tożsamości w symbiotycznej, czującej i twórczej biomasie, stania się bezimiennymi dziećmi kompostu.

___________________
*Chthulucene to termin zaczerpnięty z książki Donny Haraway Staying with the Trouble. Making Kin in the Chthulucene, Duke University Press 2016. Pojęcie zaproponowane przez Haraway powstało z połączenia greckich chton ‘ziemia’ i kainos ‘nowy’ i ma oznaczać ‘czas ziemi; tego, co chroniczne’.

Szlak artystyczny:
Jadwiga Anioła, Natalia Biało, Anna Błachno, Joanna Borof, Damien Brailly, Michał Chomiuk, Chor der Barmherzigen, Ewa Ciepielewska, Adelina Cimochowicz, Małgorzata Gurowska, Yoanna Gwarek, Cecylia Malik, Olga Anna Markowska, Odłam Źdźbło, Klaudia Paliwoda, Daniel Rycharski, Ola Winnicka / SIORY, Monika i Hubert Wińczyk, Wspólnota międzygatunkowa

Szlak aktywistyczny:
Extinction Rebellion Poznań, Flow, Fundacja Mare, Inicjatywa Dzikie Karpaty, Kolektyw Kąpielisko, Młodzieżowy Strajk Klimatyczny – Poznań, Obóz dla Mierzei Wiślanej, Obóz dla Puszczy, Otwarte Klatki, Poznański Alarm Smogowy, Poznaniacy Przeciwko Myśliwym, Siostry Rzek, Wolę Być.

Szlak animacyjny:
Dziewczyny w Naturze: Sara Grolewska i Anka Gruszka, Tomasz Knioła, Klaudia Lewczuk, Muzealne Biuro Wycieczkowe: Tomek Pawłowski i Rafał Żarski, Anna Trąbała-Nergiz, Agata Witkowska, Grażyna Wydrowska

Przewodniczki:
Paweł Błęcki, Kinga Mistrzak, Zofia nierodzińska, anna siekiera

Współpraca:
Aleksandra Polerowicz

Mariusz Kruk „Symbioza przeciwieństw” w MAKgallery @ MAKgallery
Mar 31 całodniowy
Mariusz Kruk "Symbioza przeciwieństw" w MAKgallery @ MAKgallery

Wystawa prac Mariusza Kruka „Symbioza Przeciwieństw”
19.03 – 16.04.2020

Wernisaż: 19 marca, 19:00*
Wystawę można oglądać do 16 kwietnia 2020, codziennie od g. 10:00 do g. 16:00.**

* Wstęp na wernisaż wystawy wyłącznie na zaproszenie.
** Wstęp na wystawę wolny od opłat.

MAK
Ul. Źródlana 4
60-643 Poznań

„- Tylko nie idź za szybko – upominał mnie […], lecz zaraz wyjaśniał: – Drugi raz już nie zrobisz tego samego kroku.
A każdy spacer zaczynał od tego, że po parunastu krokach od wyjścia z domu przystawał i kazał mi się rozejrzeć dookoła, po czym pytał:
– I co widzisz? No, tak wokół siebie co widzisz? Rozglądnij się dobrze.
Więc rozglądając się, wymieniałem mu, co widzę, budynki, drzewa, płoty, ludzi. Gołębie na dachu, chmury na niebie, ale nigdy nie przytaknął mi na potwierdzenie, tylko dalej pytał:
– A co jeszcze?
[…] – Widzisz – powiedział, kiedyśmy już odeszli od tamtego miejsca – tego, co ty widzisz, nikt inny nie widzi. Choćby widział dużo więcej.”

Co widzi Mariusz Kruk? Co chce nam pokazać? Na co chce zwrócić naszą uwagę? Dokąd doprowadzić? Odpowiedzi na te, zdawałoby się, proste pytania, możemy szukać spoglądając poprzez twórczość artysty, poprzez jego dzieła plastyczne, ale także swoistego rodzaju krótkie formy poetyckie. (Skupmy się jednak tylko na realizacjach plastycznych, bo i one w pełni nakreślą nam ścieżkę poszukiwań, i rozważań twórczych.) Zakamuflowany w dziełach mimesis staje się komplementarną egzemplifikacją codzienności i stosowanej metody spostrzegania świata, przez artystę. Zawarta w dziełach opowieść o mikro zdarzeniach, o zauważaniu i przedstawianiu, często niedostrzeżonych zjawisk, które jawią się nam, pośród wielu orbitujących wokół nas spraw, jest sednem znaczeniowym. Kruk, z zegarmistrzowską precyzją, stara się wyłapać, ze (swojego) świata, wszystkie momenty „pomiędzy”, które tak doskonale wypełniają nasze i jego życie, i zanotować je w wykreowywanych przez siebie obiektach. Zwraca tym samym naszą uwagę na transpozycję zdarzeń, na ułamki chwil, które w jednostajności istnienia, są przez nas pomijane. Natomiast, Kruk przystaje przy nich, pochyla się nad nimi i wręcz dosadnie wskazuje na nie placem, tak by na pewno nie zostały one przez nas zignorowane. Sam często przytacza przykład: gwoździa i młotka, i zadaniowość z nimi związaną. Albowiem, w jego historii zbyt często skupiamy się na samym mechanizmie ruchu i skutkach naszego czynu, natomiast pomijamy wszystko to co jest przed, po, a także to, co wydarza się w trakcie. Zdawało by się, że ubiera swe spostrzeżenia w dość zwyczajne materie, zestawiając ze sobą przypadkowe przedmioty, faktury, formy, struktury. Natomiast przy dłuższym obcowaniu z dziełami, zaczynamy odczuwać harmonię, zauważać logikę, korelacyjność zestawień oraz symboliki, a same obiekty stają się wręcz neoklasycyzującymi formami. Ów niekonwencjonalny tryb zapisu zdarzeń z rzeczywistości przeradza się w koherencyjną narrację. Jeśli chodzi o materie, z których są zbudowane obiekty malarskie, kolaże czy asamblaże, to stają się nimi, w dużej mierze, niepotrzebne przedmioty, stare zniszczone odpadki, recyglingowane / upcyklingowane śmieci. Można by rzec, reminiscencje odnoszące się do socjologicznych, społecznych, tak aktualnych rozważań. Natomiast poetyka form Mariusza Kruka, jest bliska osobliwej filozofii, mistyce, opowieści o świecie, ale nie w jego jednostkowym układzie, nie w wyliczance problemów, ale w holistycznej narracji. Interpretacyjnych ścieżek może pojawić się wiele, sam Artysta nigdy jednoznacznie nie odkodowuje swoich realizacji, zostawiając ten obszar otwartym. Bowiem, dzieło ewoluuje poprzez obserwatora, a sztuka, cytując za Paulem Klee: […] nie odtwarza tego, co widzialne, ale czyni widzialnym.*

Magdalena Kleszyńska

*Wiesław Myśliwski, Widnokrąg, Wydawnictwo Znak, Kraków 2007, str. 274-275
**Manfred Lurker, Przesłanie symboli w mitach, kulturach i religiach, Wydawnictwo Aletheia, Warszawa 2011, str. 114

Teatr w domu: Karmelek – spektakl online dla widzów 4+
Mar 31@5:00 pm – 6:00 pm
Teatr w domu: Karmelek - spektakl online dla widzów 4+

To wyjątkowy czas – mamy więc dla Was wyjątkowe teatralne rozwiązania! Pierwszy (i na pewno nie ostatni!) w historii Centrum Sztuki Dziecka streaming spektaklu dla najmłodszych odbiorców, czyli KARMELEK, na pewno wleje trochę optymizmu i czułości w nasze serca!

🐕 Kiedy: 31 marca o godzinie 17:00
🐕 Gdzie: fanpage Centrum Sztuki Dziecka i kanał youtube.com/user/CentrumSztukiDziecka

_________

🐕 Co dobrego masz w sobie? Może masz dobre ręce, które rysują rysunki i kolorują rzeczywistość innym ludziom? Może masz dobrą głowę, która zadaje ciekawe i ważne pytania? Może masz dobre serce, które bardzo kocha innych ludzi? Karmelek, piesek, który mieszka w wiejskiej zagrodzie, nie wie, co ma w sobie dobrego. Poszukuje zatem czegoś niezwyczajnego, czym można się podzielić z innymi. Pomagają mu Krowa, Owca, Kura i Kogut. Jeśli masz ochotę pomóc Karmelkowi w jego poszukiwaniach, jeśli masz ochotę dowiedzieć się, co dobrego jest w Tobie, zapraszam Cię do teatru.

_________

🐕 produkcja: Centrum Sztuki Dziecka i Teatr Animacji
tekst: Marta Guśniowska
reżyseria: Bartosz Kurowski
muzyka: oho!koko
scenografia i kostiumy: Klaudia Laszczyk
teksty piosenek: Alicja Kruk (oho!koko)
występują: Elżbieta Węgrzyn, Marek Cyris, Marcin Ryl-Krystianowski

Czas trwania: ok. 60 min.
Wiek uczestników: od 4 lat

_________

🐕 #zostanwdomu #kulturanawynos

Humor na wynos #2 – LIVE stream
Mar 31@8:00 pm – 9:00 pm
Humor na wynos #2 - LIVE stream

Zobacz on-line niesamowity podcast komediowy nadawany NA ŻYWO.
Sprawdź w akcji niesamowitych komików i spróbuj okazji na poprawieni sobie humoru!
Nie przegap!

Gość: Michał Skwarek – SMENTny Stan Dupy.

Live stream: link niebawem

kanał YouTube: https://www.youtube.com/channel/UCVi75IVWWHOJpabGegUv0Og

Donejty: https://tipanddonation.com/kancelaria-stan-5518

Kwi
1
śr
Balon Próbny Awangardy @ Galeria EGO
Kwi 1 całodniowy
Balon Próbny Awangardy @ Galeria EGO

Krzysztof Mętel
Balon próbny Awangardy
wernisaż:
13.03.2020
wystawa czynna do:
25.04.2020

„Zwątpienie, nostalgia i żart to wektory krzyżujące się na wystawie obrazów Krzysztofa Mętla Balon próbny awangardy w Galerii Ego (13.03 – 30.04.2020). Tworzą je reminiscencje i reinwencje istniejących już motywów, malowane ze świadomością kulturowych praktyk recyclingowych. Współczesna świadomość jest jednak inna niż postmodernistyczna. Jeszcze nie tak dawno przetwarzanie i przerabianie artystycznych tradycji miało na celu podważenie
awangardowych ideałów, takich jak autonomia sztuki, innowacja czy tchnienie życia w materię. Dziś, kiedy ludzka wynalazczość poddawana jest uważnej obserwacji ze względu na jej wpływ
na otoczenie twórczego procesu, nawet najbardziej ambitne projekty awangardowe rozpatrywane są w perspektywie wykluwającego się etosu nowej ekonomii.
Chociaż awangarda okazuje się przereklamowana, jej losy pośmiertne nadal rozgrywają się w pracach dzisiejszych artystów. Wiara w jej estetyczne odkupienie, jeszcze nie tak dawno głoszone przez jej kaznodziejów, ustępuje miejsca refleksji nad etyczną przydatnością sztuki. (…)”

Ewelina Jarosz

Magiczne zaangażowanie @ Galeria Miejska Arsenał
Kwi 1 całodniowy
Magiczne zaangażowanie @ Galeria Miejska Arsenał

Na początku była pajęczyca: sumeryjska Uttu, według Nawahów Na’ashjé’ii Asdzáá, grecka Arachne, w mitologii kultury Indian Hopi Kokyangwuti – kobieta poza czasem, reprezentująca wszystko to, co dobre, wzywana w chwilach, gdy potrzebna jest rada i opieka, nazywana jest też pajęczą babcią. Pajęczyca Wielu Wątków wykluła się z wiecznej potrzeby sprawiedliwości i z kurzu, jej styl to połączenie kurpiowskiej sztuki ludowej i figlarnego drag. Swoje siedlisko uwiła w górnych partiach ekspozycyjnych, szczękoczułkami obejmując stalowe sklepienie galerii miejskiej. Żywi się ciepłem projektorów zmieszanym ze skroplonym CO2 wydychanym przez heterotrofów, miłośników sztuki.

Amerykańska biolożka i filozofka Donna Haraway w swojej książce Staying with the Trouble: Making Kin in the Chthulucene, w której mierzy się z konsekwencjami zmian klimatycznych wywołanych przez człowieka, pisze o konieczności tworzenia innych, więcej niż ludzkich historii, które – plecione za pomocą czułych pajęczych przydatków – mogłyby rozchodzić się jak sieć w wiele stron naraz. Byłyby to opowieści sympoietyczne, tworzone kolektywnie, w odróżnieniu od tych autopoietycznych, reprodukujących same siebie. Historie na miarę pajęczego chthulucenu* to hybrydyczne śpiewy, rysunkowe przypowieści i tkane wzory, które nie dzielą i rządzą, ale łączą i spekulują na temat złożonych relacji zachodzących pomiędzy żyjącymi, transformującymi istotami. To opowieści uzdrawiające, przynoszące ulgę jak ściółka z rozkładających się liści i pobudzające fantazję jak dojrzewający kompost.

Wystawa Magiczne zaangażowanie, nad którą swoje nogogłaszczki rozpostarła Pajęczyca Wielu Wątków, jest miejscem, w którym splatamy wątki aktywistyczne, artystyczne, antyfaszystowskie, animistyczne, animalistyczne, antyrywalizacyjne, równościowe, magiczne i queer-feministyczne. Odbywające się w jej ramach wydarzenia mają na celu zdejmowanie „zaklęć kapitalizmu codziennego”, ukazanie zerwanych więzi pomiędzy światem społecznym a tym, co uznawane potocznie za „naturalne”. Tytuł odnosi się do tego, co zostało wyparte ze świata kierującego się logiką kapitalistycznego antropocenu. Wernisaż wystawy odbędzie się w równonoc wiosenną, gdy słońce przechodzi przez punkt Barana, a ziemia budzi się z zimowego snu. Na otwarciu zaśpiewają: Odłam Źdźbło, Chor der Barmherzigen, a także Ola Winnicka z kolektywem Siory.

Wystawę można przemierzać, wybierając jeden ze szlaków: aktywizmu, animacji lub ścieżkę magicznego zaangażowania poprzez sztukę, które miejscami się przecinają, a odcinkami łączą. Wszystkie drogi mają swoje przewodniczki. Szlak aktywizmu umownie podzielony został na przystanki poświęcone wodzie, powietrzu, ziemi, lasowi, zwierzętom i ruchom.

Wchodząc na szlak artystyczny, spotkać można bieszczadzkiego gawędziarza i aktywistę Michała Chomiuka, flisaczkę i malarkę Ewę Ciepielewską, zaangażowaną w działania Obozu dla Puszczy artystkę Annę Błachno, autorkę piklowanych instalacji Adelinę Cimochowicz, zjawiskowy duet Monikę i Huberta Wińczyków, artystka wizualna Małgorzatę Gurowską, autorkę fontanny Silphium Natalię Biało, ilustratorkę i podróżniczkę Yoannę Gwarek, fotografa Damiena Brailly, interdyscyplinarna artystka Olgę Annę Markowską, twórczynię ludową z Rogalinka Jadwigę Aniołę, twórcę równościowego, wiejskiego street artu Daniela Rycharskiego oraz pieśniarkę i autorkę makatek Joannę Borof.

Wybierając szlak animacji, można doświadczyć wystawy nie tylko jako przestrzeni prezentacji, ale również jako miejsca działania. Uczestniczki i uczestnicy wydarzeń edukacyjnych wnoszą do galerii swoje zaangażowanie – czasem intencjonalnie pozostawiając po sobie ślad, a czasem zupełnie nieświadomie rozsiewając nasiona przyniesione pod butami.

W języku angielskim istnieje powiedzenie „walk the talk” – oznacza ono życie zgodne z głoszonymi przekonaniami. Podczas Magicznego zaangażowania łączymy szlaki i opowieści, sztukę praktykujemy w działaniu, aktywizm w magii, to co społeczne przestało nam wystarczać, dlatego zaangażowanie definiujemy szeroko, współtworząc hybrydy i kolektywy. Recyklingujemy i upcyklingujemy rytuały z niepamięci zachowanej na poziomie komórkowym. Jako przedstawicielki i przedstawiciele gatunku ludzkiego, po łacinie humanus, czujemy, że jesteśmy z tego świata ulepione i ulepieni, szukamy zatem genealogii w bliższym nam humusie, aniżeli w patriarchalnej prze-mocy rodowego nazwiska. Pragniemy zbutwienia tożsamości w symbiotycznej, czującej i twórczej biomasie, stania się bezimiennymi dziećmi kompostu.

___________________
*Chthulucene to termin zaczerpnięty z książki Donny Haraway Staying with the Trouble. Making Kin in the Chthulucene, Duke University Press 2016. Pojęcie zaproponowane przez Haraway powstało z połączenia greckich chton ‘ziemia’ i kainos ‘nowy’ i ma oznaczać ‘czas ziemi; tego, co chroniczne’.

Szlak artystyczny:
Jadwiga Anioła, Natalia Biało, Anna Błachno, Joanna Borof, Damien Brailly, Michał Chomiuk, Chor der Barmherzigen, Ewa Ciepielewska, Adelina Cimochowicz, Małgorzata Gurowska, Yoanna Gwarek, Cecylia Malik, Olga Anna Markowska, Odłam Źdźbło, Klaudia Paliwoda, Daniel Rycharski, Ola Winnicka / SIORY, Monika i Hubert Wińczyk, Wspólnota międzygatunkowa

Szlak aktywistyczny:
Extinction Rebellion Poznań, Flow, Fundacja Mare, Inicjatywa Dzikie Karpaty, Kolektyw Kąpielisko, Młodzieżowy Strajk Klimatyczny – Poznań, Obóz dla Mierzei Wiślanej, Obóz dla Puszczy, Otwarte Klatki, Poznański Alarm Smogowy, Poznaniacy Przeciwko Myśliwym, Siostry Rzek, Wolę Być.

Szlak animacyjny:
Dziewczyny w Naturze: Sara Grolewska i Anka Gruszka, Tomasz Knioła, Klaudia Lewczuk, Muzealne Biuro Wycieczkowe: Tomek Pawłowski i Rafał Żarski, Anna Trąbała-Nergiz, Agata Witkowska, Grażyna Wydrowska

Przewodniczki:
Paweł Błęcki, Kinga Mistrzak, Zofia nierodzińska, anna siekiera

Współpraca:
Aleksandra Polerowicz

Mariusz Kruk „Symbioza przeciwieństw” w MAKgallery @ MAKgallery
Kwi 1 całodniowy
Mariusz Kruk "Symbioza przeciwieństw" w MAKgallery @ MAKgallery

Wystawa prac Mariusza Kruka „Symbioza Przeciwieństw”
19.03 – 16.04.2020

Wernisaż: 19 marca, 19:00*
Wystawę można oglądać do 16 kwietnia 2020, codziennie od g. 10:00 do g. 16:00.**

* Wstęp na wernisaż wystawy wyłącznie na zaproszenie.
** Wstęp na wystawę wolny od opłat.

MAK
Ul. Źródlana 4
60-643 Poznań

„- Tylko nie idź za szybko – upominał mnie […], lecz zaraz wyjaśniał: – Drugi raz już nie zrobisz tego samego kroku.
A każdy spacer zaczynał od tego, że po parunastu krokach od wyjścia z domu przystawał i kazał mi się rozejrzeć dookoła, po czym pytał:
– I co widzisz? No, tak wokół siebie co widzisz? Rozglądnij się dobrze.
Więc rozglądając się, wymieniałem mu, co widzę, budynki, drzewa, płoty, ludzi. Gołębie na dachu, chmury na niebie, ale nigdy nie przytaknął mi na potwierdzenie, tylko dalej pytał:
– A co jeszcze?
[…] – Widzisz – powiedział, kiedyśmy już odeszli od tamtego miejsca – tego, co ty widzisz, nikt inny nie widzi. Choćby widział dużo więcej.”

Co widzi Mariusz Kruk? Co chce nam pokazać? Na co chce zwrócić naszą uwagę? Dokąd doprowadzić? Odpowiedzi na te, zdawałoby się, proste pytania, możemy szukać spoglądając poprzez twórczość artysty, poprzez jego dzieła plastyczne, ale także swoistego rodzaju krótkie formy poetyckie. (Skupmy się jednak tylko na realizacjach plastycznych, bo i one w pełni nakreślą nam ścieżkę poszukiwań, i rozważań twórczych.) Zakamuflowany w dziełach mimesis staje się komplementarną egzemplifikacją codzienności i stosowanej metody spostrzegania świata, przez artystę. Zawarta w dziełach opowieść o mikro zdarzeniach, o zauważaniu i przedstawianiu, często niedostrzeżonych zjawisk, które jawią się nam, pośród wielu orbitujących wokół nas spraw, jest sednem znaczeniowym. Kruk, z zegarmistrzowską precyzją, stara się wyłapać, ze (swojego) świata, wszystkie momenty „pomiędzy”, które tak doskonale wypełniają nasze i jego życie, i zanotować je w wykreowywanych przez siebie obiektach. Zwraca tym samym naszą uwagę na transpozycję zdarzeń, na ułamki chwil, które w jednostajności istnienia, są przez nas pomijane. Natomiast, Kruk przystaje przy nich, pochyla się nad nimi i wręcz dosadnie wskazuje na nie placem, tak by na pewno nie zostały one przez nas zignorowane. Sam często przytacza przykład: gwoździa i młotka, i zadaniowość z nimi związaną. Albowiem, w jego historii zbyt często skupiamy się na samym mechanizmie ruchu i skutkach naszego czynu, natomiast pomijamy wszystko to co jest przed, po, a także to, co wydarza się w trakcie. Zdawało by się, że ubiera swe spostrzeżenia w dość zwyczajne materie, zestawiając ze sobą przypadkowe przedmioty, faktury, formy, struktury. Natomiast przy dłuższym obcowaniu z dziełami, zaczynamy odczuwać harmonię, zauważać logikę, korelacyjność zestawień oraz symboliki, a same obiekty stają się wręcz neoklasycyzującymi formami. Ów niekonwencjonalny tryb zapisu zdarzeń z rzeczywistości przeradza się w koherencyjną narrację. Jeśli chodzi o materie, z których są zbudowane obiekty malarskie, kolaże czy asamblaże, to stają się nimi, w dużej mierze, niepotrzebne przedmioty, stare zniszczone odpadki, recyglingowane / upcyklingowane śmieci. Można by rzec, reminiscencje odnoszące się do socjologicznych, społecznych, tak aktualnych rozważań. Natomiast poetyka form Mariusza Kruka, jest bliska osobliwej filozofii, mistyce, opowieści o świecie, ale nie w jego jednostkowym układzie, nie w wyliczance problemów, ale w holistycznej narracji. Interpretacyjnych ścieżek może pojawić się wiele, sam Artysta nigdy jednoznacznie nie odkodowuje swoich realizacji, zostawiając ten obszar otwartym. Bowiem, dzieło ewoluuje poprzez obserwatora, a sztuka, cytując za Paulem Klee: […] nie odtwarza tego, co widzialne, ale czyni widzialnym.*

Magdalena Kleszyńska

*Wiesław Myśliwski, Widnokrąg, Wydawnictwo Znak, Kraków 2007, str. 274-275
**Manfred Lurker, Przesłanie symboli w mitach, kulturach i religiach, Wydawnictwo Aletheia, Warszawa 2011, str. 114

Zrób sobie przerwę! UAMówi-11.00
Kwi 1@11:00 am – 11:30 am
Zrób sobie przerwę! UAMówi-11.00

UAMówi -11.00, to hasło cyklu krótkich wykładów na żywo, które od piątku 20 marca ruszają na profilu FB uczelni 😮

To propozycja dla wszystkich, którzy ze względu na epidemię koronawirusa mają wolny czas, np. podczas obowiązkowej kwarantanny, czy też mogą zrobić sobie chwilę przerwy podczas pracy w domu. To także propozycja dla studentów, którzy w czasie przerwy w zajęciach lub e-learningu mogą posłuchać naukowców UAM na żywo!

Wykłady będą miały około 30 minut. Tematyka będzie różnorodna. Zrób sobie przerwę! 😃 Na wykłady z napisami zapraszamy na oficjalny kanał Youtube UAM. Będą pojawiać się 24 godziny po transmisji na żywo!

Plan wykładów:
20.03.2020, godz. 11:00 – prof. UAM dr hab. Andrzej W. Nowak, Wydział Filozoficzny, „Kruchy żywot państwa i nauki”

23.03.2020, godz. 11:00 – prof. UAM dr hab. Małgorzata Praczyk, Wydział Historii: „Historia środowiskowa w dobie antropocenu”

25.03.2020, godz. 11:00 – prof. Waldemar Kuligowski Wydział Antropologii i Kulturoznawstwa: „Kwarantanna jako rytuał przejścia”

27.03.2020, godz. 11:00 – dr Katarzyna Jankowiak, Wydział Anglistyki: Gdzie językoznawstwo spotyka psychologię.

30.03.2020, godz. 11:00 – dr hab Błażej Osowski, Wydział Filologii Polskiej i Klasycznej: Gwarowa druga młodość…

01.04.2020, godz. 11:00 – prof. Anna Goździcka-Józefiak, Wydział Antropologii i Kulturoznawstwa: Natura wirusów.

03.04.2020, godz. 11.00 – prof. Maciej Michalski, Wydział Historii: Jak uniwersytet kreował przestrzeń miejską Poznania?

06.04.2020, godz. 11.00 – prof. Bogumiła Kaniewska, Wydział Filologii Polskiej i Klasycznej: Książka jako przedmiot badań.

08.04.2020, godz. 11.00 – prof. Ryszard Naskręcki, Wydział Fizyki: Co to znaczy mieć dobry wzrok i dlaczego to jest takie ważne?

17.04.2020, godz. 11.00 – prof. UAM Szymon Ossowski, Wydział Nauk Politycznych i Dziennikarstwa: Jak Cie widzą tak Cię piszą. Zasady skutecznej komunikacji w życiu codziennym.

Bieguny. Dialogi młodych: INNY – edycja 2. – oprowadzanie live
Kwi 1@1:00 pm – 2:00 pm
Bieguny. Dialogi młodych: INNY – edycja 2. – oprowadzanie live

O projekcie opowiadać będą: Bogna Błażewicz, Marek Wasilewski

uczestnicy: Małgorzata Mycek, Przemysław Piniak

opieka merytoryczna: Dominik Lejman, Ewa Kubiak (UAP) oraz Bogna Błażewicz (Galeria Miejska Arsenał)

Wystawa będąca zwieńczeniem drugiej edycji projektu Bieguny. Dialogi młodych.

Projekt Bieguny. Dialogi młodych ma na celu motywować młodych twórców do intensywnej pracy, autorefleksji i dyskusji. Problemem do rozważań jest drugi człowiek, czyli jak u Emmanuela Levinasa INNY. Drugi człowiek, ale i obca osoba. Słowo zawiera bowiem w sobie więcej niż jedno znaczenie. INNY to nie ja, czyli ten drugi, ale INNY to również przybysz, odmieniec, obcy…

Kwi
2
czw
Balon Próbny Awangardy @ Galeria EGO
Kwi 2 całodniowy
Balon Próbny Awangardy @ Galeria EGO

Krzysztof Mętel
Balon próbny Awangardy
wernisaż:
13.03.2020
wystawa czynna do:
25.04.2020

„Zwątpienie, nostalgia i żart to wektory krzyżujące się na wystawie obrazów Krzysztofa Mętla Balon próbny awangardy w Galerii Ego (13.03 – 30.04.2020). Tworzą je reminiscencje i reinwencje istniejących już motywów, malowane ze świadomością kulturowych praktyk recyclingowych. Współczesna świadomość jest jednak inna niż postmodernistyczna. Jeszcze nie tak dawno przetwarzanie i przerabianie artystycznych tradycji miało na celu podważenie
awangardowych ideałów, takich jak autonomia sztuki, innowacja czy tchnienie życia w materię. Dziś, kiedy ludzka wynalazczość poddawana jest uważnej obserwacji ze względu na jej wpływ
na otoczenie twórczego procesu, nawet najbardziej ambitne projekty awangardowe rozpatrywane są w perspektywie wykluwającego się etosu nowej ekonomii.
Chociaż awangarda okazuje się przereklamowana, jej losy pośmiertne nadal rozgrywają się w pracach dzisiejszych artystów. Wiara w jej estetyczne odkupienie, jeszcze nie tak dawno głoszone przez jej kaznodziejów, ustępuje miejsca refleksji nad etyczną przydatnością sztuki. (…)”

Ewelina Jarosz