Lokalny Fyrtel

To co najciekawsze w Poznaniu i okolicach




Magiczne zaangażowanie

Kiedy:
kwiecień 11, 2020 całodniowy
2020-04-11T00:00:00+00:00
2020-04-12T00:00:00+00:00
Gdzie:
Galeria Miejska Arsenał
Koszty:
Bez opłat
Kontakt:
Galeria Miejska Arsenał
Magiczne zaangażowanie @ Galeria Miejska Arsenał

Na początku była pajęczyca: sumeryjska Uttu, według Nawahów Na’ashjé’ii Asdzáá, grecka Arachne, w mitologii kultury Indian Hopi Kokyangwuti – kobieta poza czasem, reprezentująca wszystko to, co dobre, wzywana w chwilach, gdy potrzebna jest rada i opieka, nazywana jest też pajęczą babcią. Pajęczyca Wielu Wątków wykluła się z wiecznej potrzeby sprawiedliwości i z kurzu, jej styl to połączenie kurpiowskiej sztuki ludowej i figlarnego drag. Swoje siedlisko uwiła w górnych partiach ekspozycyjnych, szczękoczułkami obejmując stalowe sklepienie galerii miejskiej. Żywi się ciepłem projektorów zmieszanym ze skroplonym CO2 wydychanym przez heterotrofów, miłośników sztuki.

Amerykańska biolożka i filozofka Donna Haraway w swojej książce Staying with the Trouble: Making Kin in the Chthulucene, w której mierzy się z konsekwencjami zmian klimatycznych wywołanych przez człowieka, pisze o konieczności tworzenia innych, więcej niż ludzkich historii, które – plecione za pomocą czułych pajęczych przydatków – mogłyby rozchodzić się jak sieć w wiele stron naraz. Byłyby to opowieści sympoietyczne, tworzone kolektywnie, w odróżnieniu od tych autopoietycznych, reprodukujących same siebie. Historie na miarę pajęczego chthulucenu* to hybrydyczne śpiewy, rysunkowe przypowieści i tkane wzory, które nie dzielą i rządzą, ale łączą i spekulują na temat złożonych relacji zachodzących pomiędzy żyjącymi, transformującymi istotami. To opowieści uzdrawiające, przynoszące ulgę jak ściółka z rozkładających się liści i pobudzające fantazję jak dojrzewający kompost.

Wystawa Magiczne zaangażowanie, nad którą swoje nogogłaszczki rozpostarła Pajęczyca Wielu Wątków, jest miejscem, w którym splatamy wątki aktywistyczne, artystyczne, antyfaszystowskie, animistyczne, animalistyczne, antyrywalizacyjne, równościowe, magiczne i queer-feministyczne. Odbywające się w jej ramach wydarzenia mają na celu zdejmowanie „zaklęć kapitalizmu codziennego”, ukazanie zerwanych więzi pomiędzy światem społecznym a tym, co uznawane potocznie za „naturalne”. Tytuł odnosi się do tego, co zostało wyparte ze świata kierującego się logiką kapitalistycznego antropocenu. Wernisaż wystawy odbędzie się w równonoc wiosenną, gdy słońce przechodzi przez punkt Barana, a ziemia budzi się z zimowego snu. Na otwarciu zaśpiewają: Odłam Źdźbło, Chor der Barmherzigen, a także Ola Winnicka z kolektywem Siory.

Wystawę można przemierzać, wybierając jeden ze szlaków: aktywizmu, animacji lub ścieżkę magicznego zaangażowania poprzez sztukę, które miejscami się przecinają, a odcinkami łączą. Wszystkie drogi mają swoje przewodniczki. Szlak aktywizmu umownie podzielony został na przystanki poświęcone wodzie, powietrzu, ziemi, lasowi, zwierzętom i ruchom.

Wchodząc na szlak artystyczny, spotkać można bieszczadzkiego gawędziarza i aktywistę Michała Chomiuka, flisaczkę i malarkę Ewę Ciepielewską, zaangażowaną w działania Obozu dla Puszczy artystkę Annę Błachno, autorkę piklowanych instalacji Adelinę Cimochowicz, zjawiskowy duet Monikę i Huberta Wińczyków, artystka wizualna Małgorzatę Gurowską, autorkę fontanny Silphium Natalię Biało, ilustratorkę i podróżniczkę Yoannę Gwarek, fotografa Damiena Brailly, interdyscyplinarna artystka Olgę Annę Markowską, twórczynię ludową z Rogalinka Jadwigę Aniołę, twórcę równościowego, wiejskiego street artu Daniela Rycharskiego oraz pieśniarkę i autorkę makatek Joannę Borof.

Wybierając szlak animacji, można doświadczyć wystawy nie tylko jako przestrzeni prezentacji, ale również jako miejsca działania. Uczestniczki i uczestnicy wydarzeń edukacyjnych wnoszą do galerii swoje zaangażowanie – czasem intencjonalnie pozostawiając po sobie ślad, a czasem zupełnie nieświadomie rozsiewając nasiona przyniesione pod butami.

W języku angielskim istnieje powiedzenie „walk the talk” – oznacza ono życie zgodne z głoszonymi przekonaniami. Podczas Magicznego zaangażowania łączymy szlaki i opowieści, sztukę praktykujemy w działaniu, aktywizm w magii, to co społeczne przestało nam wystarczać, dlatego zaangażowanie definiujemy szeroko, współtworząc hybrydy i kolektywy. Recyklingujemy i upcyklingujemy rytuały z niepamięci zachowanej na poziomie komórkowym. Jako przedstawicielki i przedstawiciele gatunku ludzkiego, po łacinie humanus, czujemy, że jesteśmy z tego świata ulepione i ulepieni, szukamy zatem genealogii w bliższym nam humusie, aniżeli w patriarchalnej prze-mocy rodowego nazwiska. Pragniemy zbutwienia tożsamości w symbiotycznej, czującej i twórczej biomasie, stania się bezimiennymi dziećmi kompostu.

___________________
*Chthulucene to termin zaczerpnięty z książki Donny Haraway Staying with the Trouble. Making Kin in the Chthulucene, Duke University Press 2016. Pojęcie zaproponowane przez Haraway powstało z połączenia greckich chton ‘ziemia’ i kainos ‘nowy’ i ma oznaczać ‘czas ziemi; tego, co chroniczne’.

Szlak artystyczny:
Jadwiga Anioła, Natalia Biało, Anna Błachno, Joanna Borof, Damien Brailly, Michał Chomiuk, Chor der Barmherzigen, Ewa Ciepielewska, Adelina Cimochowicz, Małgorzata Gurowska, Yoanna Gwarek, Cecylia Malik, Olga Anna Markowska, Odłam Źdźbło, Klaudia Paliwoda, Daniel Rycharski, Ola Winnicka / SIORY, Monika i Hubert Wińczyk, Wspólnota międzygatunkowa

Szlak aktywistyczny:
Extinction Rebellion Poznań, Flow, Fundacja Mare, Inicjatywa Dzikie Karpaty, Kolektyw Kąpielisko, Młodzieżowy Strajk Klimatyczny – Poznań, Obóz dla Mierzei Wiślanej, Obóz dla Puszczy, Otwarte Klatki, Poznański Alarm Smogowy, Poznaniacy Przeciwko Myśliwym, Siostry Rzek, Wolę Być.

Szlak animacyjny:
Dziewczyny w Naturze: Sara Grolewska i Anka Gruszka, Tomasz Knioła, Klaudia Lewczuk, Muzealne Biuro Wycieczkowe: Tomek Pawłowski i Rafał Żarski, Anna Trąbała-Nergiz, Agata Witkowska, Grażyna Wydrowska

Przewodniczki:
Paweł Błęcki, Kinga Mistrzak, Zofia nierodzińska, anna siekiera

Współpraca:
Aleksandra Polerowicz

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *