Lokalny Fyrtel

To co najciekawsze w Poznaniu i okolicach




Kultura Poznań

#NAWOLNYM – ciąg dalszy!

Już 17 sierpnia czeka nas kolejna odsłona #NAWOLNYM. Tym razem w roli głównej wystąpi teatr. Na szczęśliwców, którzy zdobyli wejściówki czeka 13 przedstawień przygotowanych przez teatry z całego kraju.

Jest to już druga edycja Festiwalu Teatralnego na Wolnym. Pierwsza edycja cieszyła się ogromnym zainteresowaniem i została przyjęta z dużym entuzjazmem przez widzów. Nie inaczej jest w tym roku. Obecnie wejściówki można już tylko zdobyć w różnych konkursach, dlatego radze śledzić lokalne media może uda się jeszcze na coś otrzymać wejściówkę. Wachlarz propozycji jest bardzo duży. Od piosenek, przez komedię, aż po propozycję dla dzieci.

Program #NAWOLNYM:

17 sierpnia /czw./ godz. 20.00 – KOLACJA DLA GŁUPCA, Wrocławski Teatr Komedia

Grupa panów w średnim wieku z tzw. „towarzystwa” cyklicznie urządza sobie kolacje, na które zaprasza mniej inteligentnych, ich zdaniem, przedstawicieli naszego społeczeństwa. Podczas wystawnego posiłku starają się obnażyć ich intelektualne niedostatki, śmieszne przyzwyczajenia, zabawny sposób mówienia itp. Kto przyprowadzi najgłupszego-wygrywa-tak w skrócie można opisać intencję tej dość dwuznacznej, delikatnie mówiąc, zabawy. Pewnego dnia jednak, w wyniku kilku nieprzewidzianych sytuacji, przedsięwzięcie wymyka się spod kontroli i zaczyna żyć swoim, bardzo interesującym, życiem…Okazuje się, że przypięcie komuś etykietki „głupca” nie zawsze musi oznaczać rzeczywisty poziom jego intelektu.
Podsumowaniem może być cytat z klasyka: Z kogo się śmiejecie? Sami z siebie się śmiejecie…! (opis: Wrocławki Teatr Komedia)

18 sierpnia /pt./ godz. 21.00 – KAFKA/SCHULZ: OBJAWIENIA I HEREZJE, Teatr Wielki w Poznaniu 

Zatańczyć Traktat o manekinach i Proces? Kameralny spektakl baletowy, nawiązujący estetyką do twórczości wybitnych pisarzy XX wieku. Punktem wyjścia dla realizatorów stała się przede wszystkim postawa Kafki i Schulza wobec rzeczywistości i literatury, które zmagają się z jej przedstawieniem. Zarówno w bogactwie stylistycznym Schulza, jak i oszczędniej, beznamiętnej prozie Kafki. Na uwagę zasługuje skomponowana specjalnie na potrzeby spektaklu muzyka Marty Knaflewskiej – niepokojąca, i idealnie zharmonizowana z akcją sceniczną. (opis: Teatr Wielki w Poznaniu)

 

19 sierpnia /sob./ godz. 11.00 – PCHŁA SZACHRAJKA, Teatr Muzyczny w Poznaniu

Perła literatury dziecięcej autorstwa mistrza gatunku, Jana Brzechwy. Spektakl utrzymany w klimacie kabaretu dla dzieci, wzbogacony o piosenki poznańskich kompozytorów Andrzeja Borowskiego i Michała Łaszewicza, skrzy humorem i dowcipem –  nie tylko słownym. Sześcioro wykonawców przez półtorej godziny bawi publiczność w wieku od 3 do 103 lat. Cała galeria postaci zwierzęcych – i nie tylko. A w roli tytułowej znakomita Lucyna Winkel. (opis: Teatr Muzyczny w Poznaniu)Perła literatury dziecięcej autorstwa mistrza gatunku, Jana Brzechwy. Spektakl utrzymany w klimacie kabaretu dla dzieci, wzbogacony o piosenki poznańskich kompozytorów Andrzeja Borowskiego i Michała Łaszewicza, skrzy humorem i dowcipem –  nie tylko słownym. Sześcioro wykonawców przez półtorej godziny bawi publiczność w wieku od 3 do 103 lat. Cała galeria postaci zwierzęcych – i nie tylko. A w roli tytułowej znakomita Lucyna Winkel. Perła literatury dziecięcej autorstwa mistrza gatunku, Jana Brzechwy. Spektakl utrzymany w klimacie kabaretu dla dzieci, wzbogacony o piosenki poznańskich kompozytorów Andrzeja Borowskiego i Michała Łaszewicza, skrzy humorem i dowcipem –  nie tylko słownym. Sześcioro wykonawców przez półtorej godziny bawi publiczność w wieku od 3 do 103 lat. Cała galeria postaci zwierzęcych – i nie tylko. A w roli tytułowej znakomita Lucyna Winkel. Perła literatury dziecięcej autorstwa mistrza gatunku, Jana Brzechwy. Spektakl utrzymany w klimacie kabaretu dla dzieci, wzbogacony o piosenki poznańskich kompozytorów Andrzeja Borowskiego i Michała Łaszewicza, skrzy humorem i dowcipem –  nie tylko słownym. Sześcioro wykonawców przez półtorej godziny bawi publiczność w wieku od 3 do 103 lat. Cała galeria postaci zwierzęcych – i nie tylko. A w roli tytułowej znakomita Lucyna Winkel.

 

19 sierpnia /sob./ godz. 21.00 – PIOSENKI z TEATRU, Och-Teatr/ Warszawa

Wszystkie piosenki w arcymistrzowskich tłumaczeniach Jeremiego Przybory i Wojciecha Młynarskiego. Całość spektaklu przepleciona jest rozmową aktorki z publicznością, jej osobistą refleksją na temat teatru i śpiewania, opowieścią jak dochodziło do spotkania z każdą z kolejnych piosenek. Na scenie towarzyszy jej czteroosobowy zespół muzyków, a wśród nich Wojciech Borkowski, autor wszystkich aranżacji. Zapisem takiego koncertu jest płyta wydana przez PR III Polskiego Radia pt. “Krystyna Janda w trójce – Piosenki z teatru”. (opis: Och-Teatr)

 

20 sierpnia /ndz./ godz. 12.00 – MIŁOŚĆ NIE BOLI, KOLANO BOLI, Teatr Animacji w Poznaniu

To zdarzenie, jakiego jeszcze nie było. Spektakl, koncert, pełen zabawy recital z muzyką na żywo, określeń jest wiele, ale ważne jest jedno – to, co mają do powiedzenia dzieci, bo to one są autorami słów wszystkich utworów. Tekściarze mają od 2 do 6 lat, ich dzieła nie uległy żadnej korekcie, dorośli stworzyli dla nich jedynie muzyczno-sceniczną oprawę. Brzmienia rockowe, bluesowe, funkowe, popowe i słowo na pierwszym miejscu. A w słowach dziecięcych autorów kryje się powaga i głęboka mądrość, dlatego dorośli, postanowili nadać im godną, dojrzałą oprawę. Z nieokiełznanej wyobraźni powstały utwory o kowbojach, manatach, wegetarianizmie, współ-emocjach, kochaniu siebie, strachu przed lekarzem, prokrastynacji, trudach pisania rysopisu, miłości do taty… (opis: Teatr Animacji w Poznaniu)

 

20 sierpnia /ndz./ godz. 21.00 – ONE MĄŻ SHOW, Och-Teatr/ Warszawa SPEKTAKL Z BEZPŁATNYMI WEJŚCIÓWKAMI*

ONE MĄŻ SHOW to monolog znanego i lubianego Szymona Majewskiego, który na przykładzie swojego małżeństwa opowiada o kłopotach i radościach współczesnego związku, relacji kobieta-mężczyzna, mąż-żona. To złożona z  przykładów i prawdziwych, zabawnych sytuacji, opowieść o uczuciu bezkompromisowym. Ciepła, ironiczna, autoironiczna, złośliwa i bardzo prawdziwa opowieść o kobiecie. Opowieść męża – zależnego od humorów żony i jej sposobu myślenia, zakochanego, mierzącego się ze współczesnymi stereotypami i popularnymi uprzedzeniami zarówno swojej żony, jak i jej koleżanek. Spektakl ilustrowany zdjęciami z historii małżeństwa państwa Majewskich. Będzie to bliski wszystkim, bardzo zabawny i oczyszczający wieczór, podczas którego widzowie staną się partnerami i świadkami zwierzeń niepoprawnie – choć i nie bez refleksji – zakochanego człowieka. (opis: Och-Teatr)

 

21 sierpnia /pon./ godz. 20.00 – BOOGIE STREET, Teatr Stary w Lublinie

Uniwersalne piosenki Leonarda Cohena wykonywane są w świecie przez wielu artystów. W spektaklu „Boogie Street” usłyszymy je w interpretacji Renaty Przemyk, artystki, która – podobnie jak sam autor – przywiązuje wielką wagę do poetyckiego tekstu. Pierwiastek męski reprezentuje aktor Wojciech Leonowicz. Ich wzajemna relacja to klucz do spektaklu, który w nowatorski sposób mierzy się z twórczością i legendą Leonarda Cohena, jednego z największych artystów naszych czasów. (opis: Teatr Stary w Lublinie)

 

22 sierpnia /wt./ godz. 20.00 – ŻNIWA, Polski Teatr Tańca/ Poznań

Spektakl nawiązuje do obrzędów towarzyszących żniwom oraz cyklu prac rolnych, natury i życia człowieka – zarówno w planie etnograficznym (inspirowanym m.in. pracami Oskara Kolberga oraz “Rokiem Polskim” Zofii Kossak), jak i w szerszym ujęciu antropologicznym i filozoficznym. Fabularną oś spektaklu wyznacza motyw powrotu Odysa, na podstawie eposu Homera, oraz “Powrotu Odysa” Stanisława Wyspiańskiego. (opis: Polski Teatr Tańca)

 

23 sierpnia /śr./ godz. 20.00 – MAYDAY, Teatr Muzyczny w Poznaniu

Bohaterem tej znakomitej brytyjskiej farsy jest londyński taksówkarz, który prowadzi podwójne życie i czuje się absolutnym panem sytuacji. Do czasu. Zrządzeniem losu  wszystko zaczyna wymykać się spod kontroli, wywołując lawinę kłopotów. Jak zachować twarz przed partnerkami, opinią publiczną i policją? Humor sytuacyjny i dowcipny język komedii rozśmiesza widzów do łez. (opis: Teatr Muzyczny w Poznaniu)

 

24 sierpnia /czw./ godz. 20.00 – OSIECKA. BYLE NIE O MIŁOŚCI, Teatr Nowy w Poznaniu

Szanowni Widzowie, poznajcie Renatę Badyl. Renata to urocza i pełna werwy, choć przecież ciężko już doświadczona przez życie dziewczyna z ogródkiem działkowym, wypełnionym biednymi badyliszczami; dziewczyna, która od czasu do czasu spędza upojne lato w Portofino, upija się – ale wyłącznie na wesoło, wie co nieco na temat pornografii, a w dodatku – śpiewa. Byle nie o miłości, jak buńczucznie deklaruje w podtytule swojego recitalu. Tylko… czy uda jej się dotrzymać tej przewrotnej obietnicy? Przekonają się o tym śmiałkowie, którzy odważą się spędzić noc, a właściwie – wieczór z Renatą. (opis: Teatr Nowy w Poznaniu)

 

25 sierpnia /pt./ godz. 20.00 – KOLACJA NA CZTERY RĘCE, Teatr Kamienica/ Warszawa

Aromat świeżych warzyw i owoców, pachnąca zupa grzybowa oraz najbardziej wyszukane gatunki owoców morza – barokowy przepych “Kolacji na cztery ręce” może oszałamiać. Do stołu, a właściwie do fortepianu zasiada dwóch wielkich kompozytorów XVIII wieku – Jerzy Fryderyk Haendel (Emilian Kamiński) i Jan Sebastian Bach (Olaf Lubaszenko). Ich słownemu pojedynkowi przygląda się tajemniczy i dowcipny miłośnik opery, kamerdyner Schmidt (Maciej Miecznikowski).

Dwaj muzyczni geniusze, dwa skrajnie różne charaktery. Pierwszy – miłośnik londyńskich salonów, bogaty i wpływowy, ulubieniec królów. Drugi – skromny, biedny, ale uznany i szanowany. Urodzeni w tym samym roku, doskonale znali nawzajem swoją twórczość, lecz nigdy się nie spotkali. Czy pod wyszukanymi strojami i kunsztownymi perukami mogą się kryć zwykłe ludzkie słabości?

Paul Barz, niemiecki dramatopisarz i muzykolog, poddaje obu wirtuozów uważnej analizie. Fikcyjne spotkanie tych dwóch postaci stanowi okazję do refleksji nad zaskakująco współczesnymi problemami. Czy pogoń za sukcesem, władzą i wpływami może dać człowiekowi szczęście? Jaka jest cena sławy? Czy sztukę można wycenić? (opis: Teatr kamienica)

 

26 sierpnia /sob./ godz. 11.00 –  SENS ŻYCIA, Teatr Sytuacje Grupa/ Poznań

godz. 13.00 – SENS ŻYCIA, Teatr Sytuacje Grupa/ Poznań

Najważniejsza jest miłość, najważniejsze jest zdrowie, najważniejszy jest święty spokój, a może dobra zabawa… I tak można wymieniać w nieskończoność. A gdyby tak wybrać jedną, jedyną, najważniejszą rzecz? Mrówkojad postanawia odnaleźć sens życia, rozstrzygnąć spór o tym, co jest najbardziej istotne. Pomaga mu w tym oczywiście Orzesznica. Mrówkojadowi udaje się odkryć tajemnicę. Czy jest ona zaskakująca? Na pewno jest radosna i bardzo mądra. “Sens życia” to kolejna część przygód Mrówkojada i Orzesznicy, czyli bohaterów “Dziwnych zwierząt” – przedstawienia, które Teatr Sytuacje Grupa zrealizował w 2013 roku. (opis: Teatr Sytuacje Grupa)

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *