Lokalny Fyrtel

To co najciekawsze w Poznaniu i okolicach

Poznań

Rozmowy na 15-lecie Starego Browaru

3 listopada świętowano 15-lecie jednego z najpopularniejszych miejsc Poznania. Z tej okazji zaproszono na rozmowę do Starego Browaru jego twórczynię Grażynę Kulczyk, a także słuchano o planach na przyszłość przedstawicieli obecnego właściciela.

Stary Browar już od jakiegoś czasu świętuje swoje urodziny. Z okazji 15-lecia odbywa się w nim wiele specjalnych wydarzeń, nie tylko związanych z działalnością centrum handlowego ale chyba przede wszystkim z częścią kulturalną Browaru. Nie można obchodzić tak ważnej rocznicy bez twórczyni, z którą w towarzystwie zainteresowanych widzów rozmawiała Dorota Wellman.

Wspomnienia

Grażyna Kulczyk przywołała okoliczności powstania Starego Browaru oraz decyzje, które wpłynęły na stworzenie przestrzeni przy ul. Półwiejskiej w obecnym kształcie. Można było się dowiedzieć jak to się stało, że mamy tu coś więcej niż tylko centrum handlowe w pięknie zaprojektowanym budynku. Zaprezentowano również pierwsze obszerne wydawnictwo w całości poświęconego Staremu Browarowi. Na publikację składają się eseje i opowieści wybitnych specjalistów, przedstawiających historię i genezę miejsca oraz jego biznesowy i artystyczny wymiar, a także obszerna rozmowa z Grażyną Kulczyk. 

Grazyna Kulczyk i ksiazka o Starym Browarze fot. J. Wittchen 01

Przyszłość

Ale ważna jest także teraźniejszość i oczywiście przyszłość tego miejsca. Do udziału w rozmowie na ten temat udało się namówić: Wiceprezydenta Poznania Mariusza Wiśniewskiego, Head of Real Estate DWS CEE Marka Jakubiaka (przedstawiciel Właściciela), Prezesa Spółki Zarządzającej Starym Browarem Magdalenę Kowalak, Zastępcę Dyrektora w Wydziale Kultury Miasta Poznań Marcina KostaszukaMonikę Klamę, starteg, twórczyni licznych kampanii reklamowych. 

W pierwszej części najczęściej poruszano temat miastotwórczości i przyciągającej do centrum roli Starego Browaru.

Prowadzący Szczepan Szłapka: Problemem wielu miast jest to, że ludzie uciekają z centrów. Czy współpraca miasta z takimi miejscami jak Stary Browar jest dodatkowym argumentem, żeby mieszkańców, turystów i przyjeżdżających tu robić biznesy, zatrzymać w centrum na dłużej?

Wiceprezydent Poznania Mariusz Wiśniewski: Stary Browar rzeczywiście jest przykładem galerii, która jest zorganizowana w sposób modelowy: nie na peryferiach miasta tylko w samym sercu, łącząca różne szlaki komunikacyjne. To jest duża wartość. W wielu miastach europejskich właśnie w taki sposób tworzy się przestrzenie wielkopowierzchniowego handlu: w sposób zorganizowany, mądry, nie wysysając ludzi z centrum.

O roli miastotwórczej mówiła też strateg Monika Klama: Stary Browar jest o tyle wyjątkowy, że jest bardzo przepuszczalny, niczym membrana. Kiedy spojrzymy na wiele innych centrów, tymi membranami nie są. Są bardzo wsobne, trudno się do nich dostać, tymczasem forma przenikalnej membrany jest niezwykle istotna dla miastotwórczości. Im bardzie będzie ona w danym obiekcie przepuszczalna, tym bardziej będzie on częścią miasta.

Obecne podejście Zarządu Starego Browaru do misji miastotwórczej przedstawiła Magdalena Kowalak, Prezes Spółki Zarządzającej Starym Browarem. To miejsce zawsze było zaplanowane jako otwarte, a nie zamknięte. Widzimy też, że już od dawna jesteśmy dla tysięcy Poznaniaków typowym trzecim miejscem i jest to aspekt, nad którym chcemy bardziej popracować.

Rozmowa na 15-lecie Starego Browaru, O przyszlosci. fot. J. Wittchen 01

Jakie zmiany będzie można zauważyć w Starym Browarze i jego otoczeniu?

Nie zabrakło konkretów, które przedstawiła zarządzająca na co dzień Starym Browarem Magdalena Kowalak: Pierwsze zmiany wydarzyły się w wakacje w Atrium, na naszym niedużym foodcourcie. Tam zmieniliśmy wystrój i stworzyliśmy przestrzeń, która tętni życiem, bo jest dostosowana do różnych grup naszych klientów, m.in. osób, które przychodzą w pojedynkę, czy też w dużych grupach. Dla nas ważne jest, że zrobiliśmy to z ogromnym szacunkiem dla tamtej przestrzeni. W przyszłym roku zaplanowaliśmy natomiast wielką zmianę na foodcourcie w Pasażu. Powstanie tam zielony, swobodny i eksperymentalny Food Park, który spełni oczekiwania naszych najbardziej wymagających i najbardziej postępowych klientów, zarówno w zakresie oferty gastronomicznej, jak też wystroju i koncepcji miejsca. Jeśli chodzi o otoczenie, inwestycja, jaką przygotowujemy także na 2019 rok, to zmiana placu od ulicy Ratajczaka, która sprawi, że to miejsce bardziej zespoli się z sąsiednim parkiem, a Stary Browar jeszcze bardziej otworzy się na centrum miasta. Stworzymy typowy plac miejski z ławkami i zielenią niejako „wylewającą się z parku”, nowe miejsce spotkań, które wpisuje się w plany rewitalizacji ulicy Ratajczaka. Mogę też potwierdzić oficjalnie, że w Galerii na Dziedzińcu nadal będą odbywały się wystawy. Przypomnijmy, że ostatnio pokazywane „Bjork Digital”, „Beksiński Nieznany” czy „David LaChapelle. Songs for the World” przyciągały do Starego Browaru licznych gości nie tylko z Poznania, ale z całej Europy.

Rozmowa na 15-lecie, Magdalena Kowalak i Marek Jakubiak, fot. J. Wittchen 01

Na koniec prowadzący zadał uczestnikom rozmowy pytanie jak widzą przyszłość Starego Browaru.

Pod jakim warunkiem Stary Browar będzie zawsze o krok przed innymi?

Innowacyjność i otwartość to jest moim zdaniem klucz do sukcesu na kolejne lata, w tym oczywiście otwartość na zachodzące zmiany w mieście. Mam na myśli nowe inwestycje w okolicy, nowi mieszkańcy i ludzie, którzy będą tutaj pracować. Uważam, że Stary Browar ma szansę, żeby to dalej wykorzystywać. – podkreślił Wiceprezydent Poznania Mariusz Wiśniewski.

Ten projekt wyprzedza czas w którym został stworzony. Nowe projekty, które obecnie powstają, dopiero doganiają ten, który został wymyślony i zrealizowany tutaj dawno, dawno temu. Naszym celem jest kontynuować tę tradycję i starać się dorównać pasji pani Kulczyk rozwijając to dzieło w jak najlepszej formie. – powiedział Marek Jakubiak, Head of Real Estate DWS na Europę Centralną .

Dla mnie takim warunkiem jest pielęgnowanie w sobie cechę innowatora, którą nam zaszczepiła twórczyni Starego Browaru. Ważne, żeby zawsze patrzeć przed siebie, słuchać innych, obserwować w jakim kierunku zmienia się nasze otoczenie. Jeśli tej zdolności nie stracimy, to poradzimy sobie. Jesteśmy gotowi na kolejne 15 lat, nadal chcemy podejmować ryzyko i wyznaczać kierunki, bo mamy ku temu potencjał i unikalne dziedzictwo, z którego możemy czerpać i je kontynuować . – podsumowała prezes Magdalena Kowalak.

15-lecie Starego Browaru

Świętowanie urodzin trwa i trwać będzie nadal. Wszystko rozpoczął wernisaż wystawy „LaChapelle. Songs for the World”, o której pisałem tutaj. Samą wystawę można podziwiać do 10 grudnia. A już 10 listopada Stary Browar odwiedzi sam David LaChapell i na szachownicy wygłosi dla wszystkich przybyłych wykład o sztuce w czasach popkultury.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *